מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

שיא משכנתאות נוסף נשבר באוגוסט, האם מדובר במגמה?

כפי שדווח בגלובס ובאתרי כלכלה נוספים, בדומה לחודש יולי גם בחודש האחרון נשבר שיא המשכנתאות הנלקחות והיקפן עמד על 6.3 מיליארד שקלים. יש לציין כי בהשוואה לחודש יולי האחרון זוהי עלייה של כ – 28%. סכום זה גם גבוה בכ – 70% מהסכום הממוצע בשנה (שניים עשר החודשים) האחרונה. יש לציין כי גם בספטמבר הנתונים מוסיפים להיות גבוהים ועד כה נלקחו הלוואות בהיקף של 1.7 מיליארד ₪, עם זאת, עקב החגים צפויה ירידה לעומת החודש הקודם.

מהם הגורמים לעליות הללו?

ככל הנראה גורם חשוב ומרכזי הוא עליית המע”מ באחוז, אשר גרמה לרוכשים “לרוץ לדירה” באוגוסט על מנת להרוויח. סיבה נוספת הוא שיעורה הנמוך של ריבית בנק ישראל אשר הופכת את המשכנתאות לזולות יותר, כמו גם התקררות שוק ההון שגורמת למשקיעים לשים את כספם בנדל”ן במקום בניירות ערך. כך או כך, נראה כי הציבור אינו מאמין שמחירי הדיור ירדו בקרוב והתוצאה היא רכישה מסיבית של דירות למגורים ולהשקעה.

מהן ההשלכות של העליות הנ”ל?

השלכה אפשרית אחת היא צינון השוק על ידי בנק ישראל – ייתכן שבעתיד, אם המגמה בשוק הנדל”ן תישאר על כנה יחליט בנק ישראל לנקוט בצעדים נוספים לקירור השוק, כגון מגבלה על גובה אחוז המימון שהבנקים יוכלו להעניק. נכון להיום בנק ישראל עדיין לא מתערב בנעשה, מאחר ולמגבלות כאלה עלולות להיות השלכות חמורות כגון פגיעה בזוגות הצעירים שאינם יכולים להשיג סכומים גדולים למימון הרכישה. עם כל זאת, לא ניתן לומר שהתערבות כזאת לא תתרחש בעתיד.

השלכה נוספת היא עלייה במחירי הדיור, שנגרמת כאשר יש ביקוש גבוה אך היצע נמוך, כפי שקורה בשנים האחרונות.

האם מדובר במגמה או שצפוי שינוי בקרוב?

היות ולעליות האחרונות היו גורמים שצפויים להשתנות (עליית המדד וריביות נמוכות) הרי שאין ספק שהמצב בשוק המשכנתאות לא יימשך לנצח. כאמור, בחודש ספטמבר הנתונים צפויים לרדת מעט עקב החגים ובהמשך – ימים יגידו.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך