מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

בנק ישראל מטיל עוד הגבלות על המשכנתאות – הריבית צפויה להתייקר

לפי טיוטת ההוראה שהוצגה על ידי המפקח על הבנקים, דודו זקן, בהענקת משכנתא של מעל 45% מערך הדירה ייאלצו הבנקים להקצות לעצמם כריות הון גדולות יותר, זאת כפי שדווח ב”דה מרקר”. ההוראה תחול על משכנתאות החל מה – 1 לינואר 2013 (כלומר הבנקים ייאלצו להגדיל את ההפרשות כבר ברבעון זה).

לדברי זקן, ההוראה מגיעה לאחר שבשנים האחרונות חלה עלייה בהיקף ההלוואות כמו גם במחירי הדיור, זאת מבלי שחלה עלייה מתאימה בהיקפי ההון המופרשים על ידי הבנקים וכתוצאה מכך הסיכונים שלוקחים על עצמם הבנקים באותם תיקי הלוואות עלו.

יש לציין כי הגבלות קודמות שהוטלו על הבנקים לא הביאו לשינוי של ממש ואף הובילו להתנפלות רוכשים על השוק. אלא שהפעם ההוראה צפויה לפגוע בכל הלווים שכן מעתה הבנקים יידרשו להקצות הון (או במילים אחרות לשמור לעצמם כרית הון) של 50% במידה ויעניקו משכנתאות של 45-60 אחוז מימון, וזאת במקום 35% שהם נדרשו להקצות עד היום. בהלוואות של מעל 60 אחוז מימון ייאלצו הבנקים להקצות 75% .

הנחיה נוספת קשורה להגדלת ההפרשה של הסכום שנדרשים הבנקים להפריש להפסדי אשראי. זקן ציין כי מטרת ההנחיות היא, בסופו של דבר, לחזק את יכולת העמידה של הבנקים בספיגת הפסדים, ולמעשה בנק ישראל רואה יותר סיכון בהענקת משכנתאות ממה שרואים בכך הבנקים.

ולשורה התחתונה – כיצד ישפיעו עלינו הגזירות הנ”ל?

כלכלנים שונים מותחים ביקורת על המהלך ומציינים כי את עלות המהלך צפויים הבנקים לגלגל על הלווים וכתוצאה מכך הריביות צפויות לעלות והזוגות הצעירים צפויים להיפגע. קשה להאמין כי ללא שינוי מהותי בהיצע הדירות מול הביקושים הגבוהים יחול שינוי של ממש במחירי הדירות, כך שנכון להיום, שוק הנדל”ן הרותח לא צפוי להתקרר בקרוב.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך