מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

עלייה באבטלה עלולה להשפיע על שוק המשכנתאות

לדברי מנכ”לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, ירידה במחירי הדיור לא תביא להשפעה משמעותית על הבנקים למשכנתאות, אך מה שכן עלול להשפיע על התחום היא ירידה ביכולת ההחזר של הלקוחות וזהו גם הנתון שהבנקים בודקים בבואם להעניק הלוואה. המשמעות היא שאם האבטלה תעלה, הבנקים יושפעו באופן משמעותי לעומת תרחיש שבו המחירים יתרסקו. את הדברים אמרה רוסק עמינח בישיבה שנערכה מול בכירים בגופים המוסדיים.

יש לציין כי מבין הבנקים השונים, בנק לאומי הוא למעשה השחקן השני בגודלו בתחום (בנק מזרחי הוא המוביל) כאשר תיק המשכנתאות שלו עומד על 70 מיליארד שקלים לשנה. כידוע, בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה האחרונה חלה גאות של ממש בשוק והיקפי הלוואות הדיור רק הלכו ועלו ועמדו על 4 מיליארד ויותר מידי חודש. הורדת הריבית האחרונה עלולה להעניק רוח גבית נוספת לתופעה ולגרום לשוק לרתוח עוד יותר.

כזכור, בנק ישראל הגביל את גובה ההחזר מכלל ההכנסה החודשית לשיעור של עד 50% והטיל במהלך השנים מגבלות רבות נוספות על התחום. עם זאת, השוק לא הפסיק לעלות ויש הטוענים כי את האשמה העיקרית במצב יש להטיל על מדינת ישראל, שלא דאגה במהלך השנים להתאים את ההיצע לביקוש.

כך או כך, אין ספק כי המצב הנוכחי הוא מצב נפיץ למדי. אם האבטלה תעלה, בנקים כמו לאומי עלולים למצוא את עצמם במצב שבו לקוחות רבים אינם יכולים להחזיר את המשכנתאות שלקחו וכתוצאה מכך היה צורך להכריז עליהם כחדלי פירעון ולהסתייע בהוצאה לפועל על מנת למכור את הדירות שלהם.
מהלך זה אינו רצוי מבחינת הבנקים, שכן אין להם כל ערובה כי מכירת הדירות אכן יכסו את החובות של הלקוחות, במיוחד אם יתרחש מצב שבו דירות רבות נזרקות חזרה לשוק וישנה הצפה של בתים למכירה.

המהלכים האחרונים שביצע בנק ישראל בניסיון למנוע קטסטרופה הראו יעילות חלקית אך לא מלאה. אמנם הגזירות הרחיקו רבים מהלווים מהשוק, אך בו בעת לווים רבים מצאו דרכים מקוריות לעקוף את הגזירות תוך שהם מכניסים את עצמם לחובות לחברות האשראי, רושמים את הוריהם כלווים נוספים ומפרקים כל קופת חיסכון שאי פעם הייתה ברשותם. על השאלה כיצד כל זה יסתיים קשה מאוד לענות, בינתיים הבנקים השונים אמורים לבחון בשבע עיניים את הלקוחות החדשים שרוכשים את הדירות במחירי העתק שמאפיינים את השוק בימינו, ולקוות שאם יכולת ההחזר של הלקוח נראית משביעת רצון – היא אכן כזאת.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך