מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הטלת מגבלות חדשות על המשכנתאות תפגע בעיקר בשכבות החלשות

הרוכשים שוב חוזרים אל שוק המשכנתאות, והם באים בהמוניהם, כפי שמעיד היקף המשכנתאות ביולי (4.9 מיליארד), ששבר שיא של כל הזמנים. נראה כי נתונים אלה מדירים שינה מעיניהם של בכירי בנק ישראל ושוב עולים דיבורים על הגבלות חדשות על השוק. כתבה שפורסמה ב”גלובס” דנה בהגבלה חריפה במיוחד שאותה מכנה הכותבת בשם “נשק יום הדין”:  איסור מוחלט על הבנקים להעניק הלוואות של יותר מ – 60 אחוז מימון. משמעותו של איסור כזה הוא שלווה שלא יוכל להשיג הון עצמי של 40% ומעלה, למעשה לא יוכל לרכוש דירה.

הבעיה המרכזית באיסור שכזה היא שככל הנראה הוא יפגע בעיקר בזוגות הצעירים ובאוכלוסיות החלשות. מנתונים שנאספו על ידי בנק ישראל בכבודו ובעצמו, עולה כי כשמדובר בהלוואות למימון רכישת דירות זולות יותר אחוזי המימון הם גבוהים יותר ולהיפך – ככל שמדובר ברכישת דירות יקרות יותר אחוזי המימון יורדים. במילים אחרות, ישראלים שרוכשים דירות יקרות יותר זקוקים לפחות “עזרה” מהבנק (כנראה כי מצבם טוב יותר מלכתחילה) ולעומת זאת ישראלים הרוכשים דירות זולות זקוקים ליותר כספים ולאחוזי מימון גבוהים. כמובן שאין בכך פלא כל לאור העובדה שבמקרים רבים מי שרוכש דירות זולות הם זוגות צעירים או אנשי הפריפריה.

אל מול נתונים אלה עולה הטענה כי לעיתים קרובות מי שקונים דירות זולות באחוזי מימון גבוהים הם דווקא המשקיעים, אך עם כל זאת, צעדים דרסטיים כמו הגבלה גורפת על אחוז המימון לאו דווקא יפגעו בהם או ימנעו מהם להמשיך ולרכוש. לעומת זאת, אין כל ספק שהגבלות כאלו יפגעו בשכבות החלשות שאינן יכולות להשיג את סכומי הכסף האדירים הדרושים לרכישת דירה בישראל 2012.

בכל מקרה, גם לבכירי בנק ישראל אין ספק שמדובר בצעד חריף ביותר ובהתערבות דרסטית בשוק המשכנתאות, כך שניתן לקוות שהם יימנעו מלהשתמש בו כל המצב לא יחמיר באופן משמעותי.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך