מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הגדלת כריות ההון על המשכנתאות – ההגבלות החדשות של בנק ישראל

פתחנו עם נתוני עליית מחירי הדירות, הבוקר בבנק ישראל מכריזים על עוד הגבלות על המשכנתאות על מנת לצנן את שוק ההלוואות לדיור. על ההנחיות החדשות סיוון איזסקו ממערכת “דה מרקר”.

מהן ההנחיות החדשות שמכריז עליהן בנק ישראל הבוקר?

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן, מפרסם היום הנחיות חדשות למערכת הבנקאית, שהמשמעות שלהן מגלמת את החשש של בנק ישראל מבועת המחירים בשוק הדיור. בעצם המפקח על הבנקים דורש מהבנקים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי בגין תיק המשכנתאות, שזה אומר שהמפקח סבור שבדוחות הבנקים לא רואים את הסיכון הגדול שקיים במתן משכנתאות והמפקח סבור שהסיכון הוא יותר גדול ממה שאנחנו רואים בדוחות של הבנקים. לכן בדוחות הרבעון הראשון של 2013 הבנקים יצטרכו לבצע הפרשה בהיקף של 300 מיליון שקל על מנת להגדיל את הכריות לספיגת הפסד בעתיד.

וזו לא ההנחיה היחידה?

לא. במקביל המפקח על הבנקים דורש להקצות הון, זאת אומרת לשמור כריות בהתאם להיקף המשכנתא ביחס לשווי הדירה. זאת אומרת, ככל ששיעור המימון יהיה גבוה יותר, כלומר ככל שהמינוף בהלוואה יהיה גבוה יותר, הבנקים יידרשו לשמור על כריות הון גדולות יותר. ומה זה אומר מבחינת הצרכנים? שלצרכנים יהיה יותר קשה לקבל הלוואות שהשיעור שלהן משווי הנכס הוא גבוה, או לחלופין ההלוואות האלו יהיו מאוד יקרות.

זה הטיפול בביקוש? כלומר לנסות לרסן את הביקוש ובמקביל הוא משחרר יותר הון לאשראי בתחום הנדל”ן?

כן. עד היום לפי חוק ערבות מכר, כשקבלן בונה דירה הוא מקבל ערבות מהבנק והערבות הזאת ממשיכה גם לאחר שהקבלן מוסר את הדירה ללקוח. בנק ישראל אומר שבעצם ברגע שהקבלן מסר את הדירה ללקוח הסיכון מבחינת הקבלן ומבחינת הבנק הוא כבר מאוד מאוד נמוך. לכן בנק ישראל מאפשר לבנקים לשחרר, נקרא לזה, חלק מהערבויות האלה, ועם הכסף הזה יהיה אפשר להעניק אשראי חדש לקבלנים בהיקף של 1.7 מיליאר שקל, שזה אמור קצת לעודד את הקבלנים, זה יאפשר להם לבנות יותר, ואולי להגדיל את צד ההיצע.

כמה הצעדים הללו מכשירים את הקרקע לכך שתהיה שוב הורדת ריבית?

קשה להגיד האם בהכרח תהיה השלכה על הריבית במשק וגם קשה להגיד מה זה יעשה למחירי הדיור. מה שברור זה שהמשכנתאות כנראה יתייקרו קצת למי שייקח  הלוואה מעתה והלאה.

למרות שבדרך כלל צעדים כאלה, כאשר מגבילים את הביקוש ומגבילים את יכולת לקיחת המשכנתאות במקביל בדרך כלל מוזילים את הריבית, זה בדרך כלל הולך ביחד, לפחות בשנה האחרונה.

כן, בהחלט יכול להיות שאנחנו נראה המשך הורדת ריבית אבל אני חושב שבסך הכל זה יהיה קשור למצב הכללי במשק, לשיעור הצמיחה והאינפלאציה, זאת אומרת שיש הרבה פרמטרים שהנגיד יצטרך להתמודד איתם כדי לקבל את החלטת הריבית.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך