מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הצעות חוק חדשות בתחום המשכנתאות והדיור – חלק ב’

בחלק א’ של הכתבה, דנו בניסיונותיהם האמיצים של חברי הכנסת החרוצים שלנו לכונן חוקים שייטיבו עם רוכשי דירה ראשונה ולוקחי משכנתאות כמו גם עם זוגות צעירים שמבקשים לגור בשכירות. אך כפי שדווח ב”כלכליסט” חברי הכנסת לא מסתפקים בכך ובוחרים לתקוף גם נושאים כמו חוק המכר ופיצול דירות:

תיקונים לחוק המכר – הגנה על הרוכשים דירה מקבלן

מאיר שטרית בחר ללכת על כל הקופה ולהתמודד עם חוק המכר, הלא הוא החוק שחוקק לאחר פרשת חפציבה, בה נפגעו רוכשים רבים שנותרו ללא דירה אחרי ששילמו מקדמות של מאות אלפי שקלים ואף לקחו משכנתאות. בין היתר מציע שטרית לחייב קבלנים שלא עומדים במועד מסירת הדירה בביטול החוזה ובהחזר כספי מלא לרוכשים, כולל הצמדה למדד תשומות הבנייה.

שטרית מתייחס גם לנושא השדרוגים והשינויים שמבקשים לקוחות לבצע בדירות שהם רוכשים מקבלן: כיום הקבלנים דורשים מחירים מנופחים על כל תיקון (לדוגמא, 500 שקל על שינוי נקודת חשמל בודדת). לפי ההצעה של שטרית, שר הבינוי והשיכון יקבע ויפרסם מחירון שיסדיר את תמחור השדרוגים והקבלנים יהיו מחוייבים לצרף לחוזה מכירת הדירה את המחירים שלהם לתיקונים ושינויים, אך לא יוכלו לחרוג ביותר מ – 10% מהסכומים שנקבעו על ידי השר.

עוד מציע שטרית להגביל את שכר הטרחה המשולם לעורך דין עבור טיפול ברכישת הדירה ל – 5000 ₪ או למחצית האחוז מערך הדירה – הנמוך מבין השניים. זאת במקום האחוז וחצי שעורכי הדין גובים כיום. אם הצעות אלו יתקבלו, הן עשויות להקל מאוד על רוכשי הדירות “על הנייר” שלעיתים קרובות נאלצים לשאת בתשלומי שכר דירה במקביל לתשלום המשכנתא.

פיצול דירות של מעל 100 מ”ר

כיום ניתן לפצל דירות במדינת ישראל באופן חוקי, זאת לאחר שבשנת 2011 נכנסה לתוקפה תקנה המסדירה את הנושא. התקנה תוקנה עקב מצוקת השוכרים, שלא הצליחו למצוא דירות במחירי שכירות סבירים במיוחד בערים המבוקשות. בערים כאלה רווח המנהג לפצל דירות גדולות למספר דירות קטנות, אך העיריות קנסו את מי שנתפס עושה זאת. בהמלצת המועצה לתכנון ולבנייה ובברכת השר אלי ישי יצאה התקנה לדרך, אך היות והמפצלים קיבלו פטור ממס שבח, המועצות והעיריות לא ראו בעין יפה את הנושא ודאגו להכשיל את יישום התקנה בשטח.

הצעתו של ישראל אייכלר מבקשת לכפות פתרון על העיריות, באמצעות עיגון התקנה בחוק התכנון והבנייה. לפי הצעתו של אייכלר, ניתן יהיה לפצל אך ורק דירות בשטח של מאה מ”ר ולמעלה מכך, כאשר הדירות המפוצלות יצטרכו לכלול מטבח, אמבטיה, שירותים וכניסה נפרדת ולהיות בשטח של לא פחות מ – 35 מ”ר. בעלי הדירות המפוצלות לא ישלמו בעבורן מס שבח כל עוד הן יושכרו לשוכר שאינו מבני משפחתו של המשכיר.  עיגון תקנה כזאת בחוק הבנייה והתכנון יכול להיטיב מאוד עם השוכרים, אך לא סביר שראשי הרשויות יתנו לחוק לעבור ללא קרב הגון.

הפחתות ופטורים ממסים

כל מי שקונה דירה ולוקח משכנתא מגלה כי מלבד ריביות והצמדות הוא נדרש לשלם למדינה מיסים בשיעור גבוה למדי. כדי להמתיק מעט את רוע הגזירה הציעה חברת הכנסת מירי רגב לבטל את המע”מ שמשלמים הרוכשים על דירה ראשונה. לפי הצעתה של רגב, מי שמחזיק בתעודת זכאות של משרד השיכון או לחלופין מי שהינו רווק ללא ילדים או בני זוג הנשואים פחות מעשר שנים עם עד שני ילדים יהיו זכאים לפטור ממע”מ על רכישת דירה ראשונה, ובלבד שעלות הדירה לא תעלה על 1.3 מיליון שקלים חדשים.

לדברי רגב, הורדת המס תוביל לגידול במספר הרכישות ועל הדרך גם להגדלת הכנסות המדינה ממיסים, כך שמדינת ישראל לא תפסיד מהמהלך. גם חבר הכנסת אייכלר הגיש הצעה דומה, אך הציע כי הזכאות לפטור תחול בדירות שעלותן עד 1.5 מיליון שקלים חדשים.

גם חבר הכנסת שטרית מעוניין בהפחתת המיסים על רוכשי הדירות, ואף הגיש הצעה לביטול מס הרכישה על דירות, ללא קשר למחירן. היות והגירעון התקציבי בקופת המדינה הוא גדול למדי, נראה כי הצעות אלה יישארו בסופו של דבר על הנייר, למורת רוחם של הרוכשים הנאנקים תחת נטל שוק הדיור המשכנתאות.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך