מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

האם חלה התקררות בשוק המשכנתאות?

באתר גלובס פורסם כי בחודש אוקטובר האחרון חלה ירידה של ממש (10 – 20 אחוזים) בהתעניינות ובפניות למוקדי שירות הלקוחות של המשכנתאות. בכיר במערכת ציין כי לעומת חודשים קודמים מאגר הלקוחות העתידיים נראה מצומצם יותר. למרות זאת, לדבריו, עדיין לא ניתן לקבוע אם חל שינוי מגמה של ממש בשוק או שמא מדובר בירידה זמנית ונדרש לפחות עוד חודש על מנת להסיק את המסקנות הנכונות.

ככל הנראה, אחד הגורמים להאטה האמורה היא תוכניתו של הצוות שהוקם על ידי שר האוצר, יאיר לפיד, אשר פורסמה לאחרונה ומעניקה תקווה לזוגות הצעירים, שחלקם החליטו לשבת על הגדר ולחכות לשיפור אפשרי במצב בשוק הדיור.

כמובן שאנו מדברים כאן על שינוי עתידי אפשרי, אך כרגע המצב בשטח עדיין בעייתי: בחודש אוקטובר לבדו נלקחו משכנתאות בהיקפים של 4.5 מיליארד שקלים חדשים ומדובר בהיקף הגבוה בשבעה אחוזים לעומת ההיקף הממוצע בשניים עשר החודשים שקדמו לו.

כאן יש לציין כי במהלך חודש ספטמבר נכנסו לתוקפן מגבלות האוסרות על מתן משכנתאות שההחזר החודשי עליהן הוא למעלה מ – 50% מהכנסתם של בני הזוג נטו, תקופת ההחזר היא למעלה מ – 30 שנה והריבית המשתנה מהווה למעלה משני שלישים מההלוואה, אלא שספטמבר עצמו הוא חודש משופע בחגים כך שקשה היה לדעת אם גזירות אלה אכן השפיעו על השוק. כאן מגיעה האכזבה של מי שציפו לאפקט משמעותי:

מהבנקים למשכנתאות נמסר כי המגבלות לא השפיעו משמעותית על התחום וגרמו רק ליציאה של אחוז קטן מאוד (2-3%) של הלווים מהשוק, שכן מרבית הלווים שלא עומדים בקריטריונים הנ”ל מצאו דרכים להתמודד עם רוע הגזירה על ידי פריסה מחודשת של ההלוואה ושינוי התמהיל שלה (ואף השלמת ההון העצמי באמצעות הלוואות על חשבון הפנסיה וכדו’), כך שהירידה המיוחלת בהיקף ההלוואות לדיור לא תחול, ככל הנראה, בעקבות מגבלות אלה.

גורם נוסף המשפיע על השוק הוא הריבית, שירדה בחודש אוקטובר ברבע אחוז וכיום היא עומדת על 1% בלבד. הריבית הנמוכה מעודדת את הרוכשים והמשקיעים להיכנס לשוק שכן היא הופכת את ההלוואות לזולות יותר ואין ספק שהיא מכשילה במידה זאת או אחרת את המאמצים לקירור מחירי הדיור.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך