מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הקלה ללווי המשכנתאות? מפת איזורי העדיפות הלאומית יוצאת לדרך

אחרי שאושרה אתמול בממשלה, מפת איזורי העדיפות הלאומית החדשה לבנייה קיבלה היום את החותמת הסופית שאושרה על ידי מועצת מנהל מקרקעי ישראל. מאות יישובים בפריפריה, רובם בצפון ייזכו להטבות משמעותיות בבנייה. מה בדיוק אומרת התוכנית החדשה ועל אילו הנחות מדובר? ניסינו לעשות סדר בנושא.

התוכנית החדשה של משרד השיכון כוללת מעל שש מאות יישובים שהבונים בהם ייזכו לסבסוד ממשלתי כל שהוא. המטרה של המשרד היא לא רק חיזוק הפריפריה אלא גם מתן מענה למצוקת הדיור הארצית (המשתקפת כמעט בכל דיון בנושא הדיור והמשכנתאות)

הקריטריונים של מפת איזורי העדיפות החדשה שמו דגש רב על הפוטנציאל הגידול של היישוב, שיעור ההגירה מהיישוב ושיעור גידול האוכלוסייה מהווים מעל חמישים אחוז מההחלטה, בנוסף גם הדירוג החברתי וגם השיקול הביטחוני מובאים בחשבון. ההחלטה החדשה מפרידה בין יישובים עירוניים לבין יישובים במרחב הכפרי. היישובים העירוניים מחולקים לשתי קבוצות, היישובים בדירוג א’ 1 ייזכו לסיבסוד בקניית דירה בבניה רווייה ולהנחה של עד 80,000 שקלים, ולהנחה של עד 100,000 בבניית בית פרטי במגרש בנה ביתך.

היישובים בדירוג א’2 ייכו לסיבסוד רק בבנייה רוויה. במרחב הכפרי ישנן שלוש קבוצות: יישובי הגבול בקבוצה א’1 ייזכו להנחה של 70 אחוזים על דמי הפיתוח של הקרקע, היישובים בקבוצה א’2 ייזכו להנחה של 50% והיישובים באיזור עדיפות ב’ ייזכו ל – 20 אחוזים בתשלום על התשתיות. גם כאן המשמעות הכלכלית היא הנחה של עשרות אלפי שקלים, החל מ – 43 ועד 150 אלף שקלים. בנוסף, משרד השיכון יציע הלוואות מקום בריבית של בין 3 אחוזים או ארבעה וחצי אחוזים, בהתאם לקריטריונים פרטיים.

גיא עינב מנכ”ל ידע יועצי משכנתאות מצטרף אלי עכשיו.

נשמע כמו בשורה אמיתית לזוגות הצעירים.

בשורה אמיתית ואפילו מפתיעה. מדובר פה על שינוי סדרי עדיפויות אמיתי ופיזור אוכלוסייה מהמרכז לפריפריות על ידי מתן תמריצים אמיתיים בכיס.

מעניין שזה תופס פחות כותרות מהקריטריונים לדיור בר השגה.

דיור בר השגה באופן טבעי נועד לתת מענה בעיקר בין חדרה לגדרה או בין זכרון לתל אביב. לרוב האוכלוסייה במדינה, אבל זה לא מפזר את האנשים.

בעצם בעוד מפת איזורי העדיפות באה לתת מענה דווקא ליישובים בפריפריה. ויש לנו גם חידוש בתוכנית הספציפית הזו.

החידוש העיקרי הוא באמת מתן קריטריונים אחידים, ברורים, בדוקים, כך שהרבה מאוד יישובים שלא היו קודם נכנסו פנימה, ויישובים אחרים שהיו וקיבלו סיבסוד נמוך יותר, היום יקבלו סיבסוד גבוה יותר, כשהמטרה היא שככל שהיישוב פחות אטרקטיבי או יותר רחוק או נמצא בקו עימות ככה ההטבה תהיה גבוהה יותר, ובאמת אנשים שירצו לבוא יוכלו לבנות שם את ביתם.

בוא נסביר במספרים את מה שקורה פה לטובת המשתכן.

ביישובי פריפריה הרחוקים, היום מדברים על עלות פיתוח תשתיות שבדרך כלל היא נעה סביב ה – 150,000 שקלים.

שכאן מתבטאת מפת איזורי העדיפות בעלויות הפיתוח

נכון. למעשה בפריפריה הרחוקה לא משלמים למנהל עבור היוון לכן עלות הקרקע היא 0, אבל תשתיות צריך לשלם: ביוב, חשמל, מים, מדרכות, כל הדברים האלה. היום כשמעמיקים באופן משמעותי את הסיבסוד של המדינה בעיניין הזה, המשמעות היא שאתה יכול לבוא ולרכוש קרקע באיזור הצפון בתשלום מאוד נמוך…..

נסבר את האוזן – לאיזה סדרי גודל יכולות להגיע העלויות פיתוח?

יכול להיות שתקני מגרש של חצי דונם, אפילו שבע מאות חמישים מטר, ובעלות של כמה עשרות אלפי שקלים בודדים, 20, 30, 40 ,50 אלף שקל תלוי באיזה יישוב שזה….. איפה נשמע כדבר הזה? מדובר בסכומים שלווי המשכנתאות כמעט לא מכירים.

אז יש לנו פה סיבסוד של כ – 70 אחוזים מהסכומים האלה.

בדיוק.

אז איפה הקאטש פה?

אני עוד לא ראיתי את המפה של היישובים. צריך לראות שבאמת אין פה איזושהיא חלוקה שתנטה לכיוון מגזר כזה או אחר בגלל העדפה של שר כזה או אחר. אבל על פניו, אם אותם קריטריונים הם באמת הגיוניים ואובייקטיבים אז פשוט מאוד הקאטש הוא שהמדינה החליטה סוף סוף אחרי עשרות שנים שבאמת היא רוצה אוכלוסייה שתעבור לפריפרייה. אם זה באמת יהיה אז כולנו נרוויח.

ואולי יש כאן גם שיקולי בחירות שעוד נבין בהמשך. נגיד רק שאת רשימת היישובים המלאה ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק שלנו וגם כמובן באתר משרד ראש הממשלה. יש לנו סיבה להיות אופטימיים, נראה לי.

בהחלט כן.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך