מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הגבלה חריפה על לוקחי המשכנתאות: הריבית המשתנה תוגבל ל-33% משיעור ההלוואה

שוק המשכנתאות סוער: נגיד בנק ישראל החליט להטיל את פצצת המצרר הכבדה ביותר ולהגביל את הריבית המשתנה ל – 33.3% אחוזים מכלל ההלוואה, זאת כפי שדווח בביזפורטל, גלובס ובאתרים נוספים. המשמעות היא שמעתה לא יוכלו הלווים לקבל הלוואות בהן מסלול הריבית המשתנה מהווה יותר מ – 1/3 מכלל ההלוואה.

על אילו מסלולים תחול ההגבלה?

ההגבלה חלה על כל המסלולים המשתנים בהם חלים שינויים בריבית תוך תקופה של פחות מ – 5 שנים, כלומר ההגבלה תחול על מסלולי הפריים, המט”ח והריבית המשתנה צמודת המדד (משתנה תוך פחות מ – 5 שנים).

מתי תיכנס ההגבלה לתוקף ועל מי היא תחול?

ההנחיה תחול מה – 5 למאי רק על משכנתאות חדשות, אך הבנקים למשכנתאות יחוייבו ב”חובת גילוי” ללווי משכנתאות בהן שיעור הפריים עולה על שליש מכלל ההלוואה. לדברי בנק ישראל מטרת ה”גילוי” היא להגביר את המודעות של אותם לווים להשלכות עליית הריבית ולהביא אותם לשקול את האפשרויות למזעור הסיכונים הכרוכים בה.

הגבלה זאת היא ללא ספק הצעד המשמעותי ביותר שנקט הנגיד עד כה במלחמתו נגד העלייה במחירי הדירות והגידול המשמעותי בהיקף הלוואות המשכנתא, שהתבטא בשנה האחרונה בכחמישים מיליארד שקלים. לצעד זה קדמו צעדים שכללו את הגדלת ההון המופרש על ידי הבנקים לחובות מסופקים בהלוואות בהן אחוז המימון גבוה מ – 60. ההבדל הגדול הוא שכעת ההגבלה חלה באופן ישיר על הלווים.

מהן מטרות ההגבלה?

כאמור, נגיד בנק ישראל מודאג (כמו כולנו) מעליית מחירי הדירות. חשש נוסף הוא מהעלייה בהיקף המשכנתאות הנלקחות ומקשיים בהם יתקלו הלווים לכשתעלה ריבית הפריים. אם לווים רבים יתקשו להחזיר את ההלוואות שלקחו מדינת ישראל עשויה לעמוד בפני משבר כלכלי חמור  ולכן נוקט הנגיד בצעדים שמטרתם לצנן את השוק ולהביא לירידה/ריסון בהיקף המשכנתאות הנלקחות.

כיצד הצעד צפוי להשפיע על השוק בתקופה הקרובה?

כפי שדווח בגלובס, בטווח הקצר המשכנתאות צפויות להתייקר שכן הריבית הקבועה אליה יופנו הלווים גבוהה באחוז עד אחוז וחצי. האם אכן תתרחש ירידה בביקוש, בהיקף המשכנתאות ובמחירי הדירות? זאת נדע רק אם וכאשר התהליכים הללו יתרחשו.

ומה חושבים הכלכלנים על המגבלה החדשה?

הצעד החדש של בנק ישראל עורר מטבע הדברים ביקורות קשות, הערכות וספקולציות שונות לצד תשבחות, איש איש בהתאם לתפיסת עולמו. אף שמטבע הדברים בנק ישראל טוען כי מטרת הצעדים היא מניעת משבר כלכלי עתידי, רבים טוענים כי הם יפגעו בעיקר בזוגות צעירים המבקשים לקחת משכנתא ומעתה ייאלצו לפנות למסלול הריבית הקבועה צמודת המדד, וזאת דווקא בתקופה בה המדד צפוי לעלות.

בכתבה בביזפורטל הובאו דבריו של יניב פגוט (אסטרטג ראשי ב”איילון”) שטען כי התזמון של סטנלי פישר הוא בעייתי למדי מאחר והצפי הוא שמדדי אפריל ומאי יהיו גבוהים, כך שמי שייכנס מעתה למסלול צמוד המדד ייאלץ לשלם “קנס”. פגוט מתח ביקורת נוספת על הצעד באמרו כי אין בצעד זה מגבלה על המינוף או ניסיון לשפר את איכות הייעוץ שהלקוחות מקבלים מהבנקים למשכנתאות אלא רק אמירה של בנק ישראל לפיה הלקוחות לא יודעים ומבינים מה טוב עבורם והמסלול המשתנה הוא בעייתי.

בנוסף, יש הטוענים כי צעדיו של פישר לא יביאו לשינוי לו הוא מייחל. בגלובס הובאו דבריו של ד”ר מיכאל שראל (כלכלן מאקרו, הראל פיננסים) שטען כי בחישוב הכולל המשכנתאות לא יתייקרו למרות הצעד המדובר, כך שגם המחירים והביקושים לא יושפעו. מנגד הובאו דבריו של מנכ”ל סוכנות תיווך בשם ברנרד רסקין שבירך את הנגיד על “צעדים מתונים יחסית”, מתח ביקורת על הממשלה שאינה מגדילה את ההיצע בשוק הדיור וטען כי לא ניתן להוריד את מחירי הדירות במרכז ועל כן זוגות צעירים צריכים לבחור לגור באזורים מרוחקים יותר ומרכזיים פחות.

כמובן שכעת קשה לדעת מה יילד יום וניתן יהיה לזהות מה ההשפעה של הצעד החדש רק כאשר היא תתרחש, ואולם ניתן כבר לראות בשטח תוצאה אחת ברורה – זעם. רבים כועסים על ממשלת ישראל שאינה עושה די כדי לפתור את הבעיה באופן אמיתי ומסתפקת במשחקי ריביות והגבלות שונות ומשונות של בנק ישראל – לא בכדי כונה סטנלי פישר באחת הכתבות “שר האוצר של מדינת ישראל”. הבעיה היא שפישר אינו שר האוצר ובוודאי ובוודאי שאינו שר השיכון, כך שעצם העובדה שהוא זה שמנסה לבלום את הצונאמי בשוק הדיור והמשכנתאות צריכה להדאיג את כולנו.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך