מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

יוזלו הדירות והמשכנתאות? שר השיכון מקדם ביטול המע”מ על דירה ראשונה

מהלך מבריק שיציל את שוק הדיור והמשכנתאות או כישלון בטוח? לשר האוצר הפתרונים. שר השיכון מציע לבטל את המע”מ על רכישת דירה ראשונה, מהלך שיוביל להוזלה של 18% ממחירה. אלא שבאוצר קיימת התנגדות למהלך כזה שעלול, לדעתם של בכיריו, להוביל דווקא לפגיעה בזוגות הצעירים ולא לסייע להם, זאת כפי שדווח ב – ynet.

בראיון שהעניק שר הבינוי והשיכון החדש, אורי אריאל, למוסף “ממון” של ידיעות אחרונות, הוא ציין כי מחירי הדיור בשנת 2014 צפויים לרדת, בין השאר עקב ביטול המע”מ על רכישת הדירה הראשונה בידי בני זוג צעירים. היות ואחוז לא קטן מכלל הרוכשים הם זוגות צעירים (כ – 7500 רכישות של דירות מתוך 40,000 שמבוצעות מיד שנה נעשות על ידם) ביטול המע”מ עלול לגרום להצפה של השוק ברוכשים וזאת מבלי שחלה עלייה של ממש בקצב בניית דירות חדשות. תרחיש כזה עלול להוביל לעלייה נוספת בביקושים שתוביל לעליית מחירי הדיור והמשכנתאות ופגיעה בזוגות הצעירים, תוך העשרת כיסם של הקבלנים.

עוד נקודה בעייתית למדי היא הקושי להבדיל בין זוגות צעירים שאכן מעוניינים ברכישת דירה ראשונה על מנת להתגורר בה לבין זוגות מבוססים שינצלו את ביטול המע”מ לרכישת דיור להשקעה, רישום הדירות על שם ילדיהם והשכרתן, באופן שיאפשר להם לגזור קופון על חשבון הצעירים והמדינה גם יחד.

מעבר לכך, מהלך של ביטול המע”מ צפוי לעלות למדינת ישראל כ – 3 מיליארד שקלים. אם לוקחים בחשבון את הגירעון התקציבי העמוק בו נתונה המדינה ואת הקיצוצים הצפויים בכל הגזרות מתקבלת חזית של ממש מול הצעתו של ח”כ אריאל.

הקבלנים תומכים, השמאים מפקפקים באפשרות היישום

בכתבה הובאו דבריו של נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל שציין כי מהלך כזה יזכה לברכת הקבלנים, שכבר הודיעו בעבר כי הם מעוניינים בו. בובליל ציין כי כיום זוגות צעירים מתקשים לרכוש דירה חדשה גם בפריפריה, אך לדבריו, חשוב שהממשלה תימנע מהבטחות שווא שיובילו לקיפאון בשוק ולאחר מכן להתנפלות ולנסיקת המחירים והיקפי המשכנתאות.

עוד הובאו בכתבה דבריו של אהוד המאירי, יו”ר קבוצת שמאים (פרטית) שציין כי אמנם מדובר ברעיון “מבורך” אך קשה מאוד ליישום. לדבריו, היות ומדובר בשוק חופשי, לא ניתן למנוע מהקבלנים להעלות את מחירי הדיור בתגובה למהלך על חשבונם של הזוגות הצעירים. בנוסף, יהיה קשה מאוד לקבוע מי באמת זכאי להטבה הנ”ל (האם היא תחול גם על זוגות צעירים עשירים?). גם עופר אלבוים (ממשרד שקל ושות’) תהה האם אכן ניתן יהיה לממש את המהלך. לדבריו, פטורים ממס שבח שניתנו בעבר מאותה סיבה לא השיגו את מטרתם, בנוסף, רבים מרוכשי דירות מקבלן כלל אינם זוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה אלא דווקא משפרי דיור.

הטבה אחת על חשבון אחרת

נקודה נוספת שהועלתה בכתבה היא “מחיר” ההטבה החדשה אותה מנסה לקדם אריאל, שאמורה לבוא על חשבון הנחות והטבות שונות שהונהגו בעבר, כגון ההטבה לעוברים לפריפריה. לדברי השר אריאל, ההטבה על המע”מ תגיע ישירות לזוגות הצעירים, בעוד שהטבות אחרות כמו הנחות על מחירה של הקרקע מועילות בעיקר לקבלנים.

עוד טוען אריאל כי הממשלה הקודמת נכשלה בפיתרון המצב בשוק הדיור והמשכנתאות ובכוונת הממשלה הנוכחית להביא לשיווק קרקעות נרחב באיזורים הממוקמים סביב מרכז הארץ, במקומות כמו מודיעין וקריית גת.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך