מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מדוע משכנתאות בריבית קבועה הפכו לפופולאריות?

כפי שדווח ב – Ynet, מסלול המשכנתא בריבית קבועה לא צמודה צבר פופולאריות רבה בשנים האחרונות ושיעור ההלוואות שניטלו במסלול זה גדל ב – 1000% תוך שנתיים וחצי בלבד. יש לציין כי סכומן הכולל של ההלוואות שנלקחו במסלול זה הוא הכפיל את עצמו פי 12 בתקופה המדוברת.

אם מתבוננים בנתוני שנת 2011, מגלים כי בעוד שבחודש אפריל באותה שנה חלקן של המשכנתאות שנלקחו במסלול זה היווה מעט יותר מ – 2% מכלל ההלוואות שניטלו, הרי שבדצמבר 2011 כבר היוו ההלוואות שנלקחו באותו מסלול 8.5% מכלל ההלוואות שנלקחו. בחודש דצמבר 2012 היוו הלוואות אלה למעלה מ – 12% ובחודש דצמבר 2013 הן היוו למעלה מ – 20%.

כאן חשוב להבין כי מדובר במסלול שנחשב לחדש יחסית בשוק. עד לפני שנים ספורות בלבד הוא לא הוצע ללווים מאחר והריביות הגבוהות בשוק הפכו אותו ללא אטרקטיבי. מעבר לכך, גם מסלול הריבית הקבועה הצמודה למדד הכפיל את עצמו מחודש אפריל בשנת 2011, ולעומתו המסלולים המשתנים התאפיינו דווקא בירידות של 20% – 30%, כאשר המסלול צמוד המט”ח ירד ב – 50%, זאת לאור התנודתיות הגבוהה במטבע החוץ בשנים האחרונות.

מהם הגורמים לפופולאריות הגוברת של מסלולי המשכנתא הקבועים?

  • ירידת הריבית – אם בעבר המסלולים הקבועים נחשבו לבלתי משתלמים עקב הריביות הגבוהות, כיום בהחלט קיימת המלצה לקבע לפחות חלק מההלוואה בריבית קבועה שכן הריביות הן נמוכות למדי ונמצאות בשפל יחסי. למעשה, המשבר הכלכלי בשנת 2008 היווה מעין נקודת פתיחה למספר שנים בהן הריביות נמוכות מבעבר וכיום הריבית הקבועה הלא צמודה המוצעת ללקוחות היא בסביבות ה – 4.5%, כך שאין ספק שזהו מסלול שבהחלט שווה לשקול לשלב בתמהיל.
  • הגבלות בנק ישראל – מעבר לירידת הריבית, גם לבנק ישראל יש חלק חשוב ומרכזי בהפיכתם של המסלולים הקבועים לכה פופולאריים. אם בעבר ניתן היה לקחת את כל המשכנתא בריבית משתנה, כיום אין לקחת יותר משליש מההלוואה במסלול הפריים ולא ניתן לקחת יותר משני שליש מההלוואה בריבית משתנה כל שהיא. כפועל יוצא, הלווים חייבים לקחת לפחות שליש מההלוואה במסלול קבוע וכאן נכנסים לתמונה המסלולים הקבועים, שחלקם מכלל ההלוואות הולך וגדל.
  • החשש מעליית הריבית בעתיד – לווים רבים חוששים כי השפל הנוכחי בריבית יסתיים בשלב זה או אחר ורואים בעלייה ריבית עיניין של זמן, לכן הם מבקשים לקבע לפחות חלק מההלוואה בריבית נמוכה ולהעניק לעצמם סוג של שקט נפשי.
  • עליות המדד – אחד הגורמים שהפך את הריבית הקבועה לא צמודה לכל כך פופולארית הוא העובדה שבהלוואה צמודת מדד, החוב לבנק אינו פוחת בשנות התשלומים הראשונות (מאחר וקרן ההלוואה צמודה למדד והיא תופחת עם כל עלייה במדד). לווים רבים המבקשים להימנע ממצב זה בוחרים במסלול הריבית הקבועה הלא צמודה, שבתנאים מסויימים עשוייה להיות זולה יותר ממסלול הריבית הקבועה צמודה והדבר מביא לעלייה בפופולאריות הגבוהה יחסית לה זוכה המסלול בשנים האחרונות.

לסיכום ניתן לומר כי תנאי השוק בשילוב עם מגבלות בנק ישראל שינו את תמהיל המשכנתא הממוצע באופן משמעותי ביותר. כאן כדאי להזכיר כי התנאים בשטח עשויים להשתנות שוב בעתיד ולכן גם מי שלקח הלוואה בריבית קבועה אינו פטור מלעקוב אחר ההלוואה במשך השנים ולבצע מיחזור במידת הצורך.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך