מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

המשכנתא צפויה להתייקר – שוק הנדל”ן לא יתקרר

כפי שדווח בכלכליסט, המשכנתא צפויה להתייקר עקב ההנחיות החדשות של בנק ישראל. כידוע, ההנחיות קובעות כי מעתה הבנקים יידרשו לשמור “כריות הון” גבוהות יותר בשיעור של 50% מסכום ההלוואה במשכנתאות של 45 – 60 אחוז מימון ובשיעור של 75% במשכנתאות בשיעורי מימון גבוהים יותר. בשונה מההנחיות שהוציא בנק ישראל בשנים האחרונות, הפעם הודגש כי מטרת ההנחיה היא למנוע מצב שבו הבנקים קורסים כתוצאה מגל של חדלות פירעון (מצב שבו הלווים אינם מצליחים להחזיר את המשכנתא). קשה להתווכח על חשיבות יציבותה של המערכת הבנקאית בישראל, עם זאת, אין ספק כי ההנחיות החדשות יובילו להתייקרות ההלוואות:

מאחר והבנקים ייאלצו לרתק יותר הון כנגד כל ההלוואה, הם ייאלצו להעלות את הריביות על מנת לשמור על התשואות שהם מפיקים מהמשכנתאות שהם מעניקים. כתוצאה מכך צפויות הריביות לעלות בכ – 0.3 %. בסופו של דבר, מהלך זה עלול לעלות ללווים ביוקר, שכן אפילו עלייה של כמה עשרות שקלים בהחזר החודשי מצטברת במשך 20 שנה לעשרות אלפי שקלים.

חשוב לציין כי בתקופה האחרונה חלה עלייה של ממש בהיקפי המשכנאות שנלקחו, על רקע עליית מחירי הדיור וירידת הריבית במשק. החשש הוא שכתוצאה מהתייקרות הריבית וההאטה במשק לווים רבים עלולים להיקלע לקשיים, וההנחיה החדשה באה להגן על הבנקים במקרה כזה, אך אינה צפויה לצנן את שוק הנדל”ן: בכתבה שפורסמה בנדל”ן היום טוען הכלכלן הראשי של הראל, עופר קליין, כי בנק ישראל נכשל עד כה בניסיונותיו לצינון מחירי הדיור. לדבריו, הדרך הנכונה לבלימת עליית המחירים היא הגדלת ההיצע על ידי פעולות כמו מתן יותר אישורים לבנייה לגובה והפשרת שטחים ולא על ידי הגבלות כאלו או אחרות.

לסיכום, נראה כי הן ההלוואות והן הדירות צפויות להתייקר בשיעור כזה או אחר בתקופה הקרובה. את ההשפעה של תהליכים אלו יחוו כל אותם זוגות צעירם שמעוניינים בקורת גג משלהם, וייאלצו להסתפק, בינתיים, במגורים בשכירות או אצל ההורים.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך