מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

איך לקיחת משכנתאות משפיעה על מצב המשק

החשש מפיטורים בחברות הגדולות והתחזקות השקל עלולים להשפיע לרעה על מצב המשק. אך האם ייתכן שגם המשכנתאות שאני ואתה לוקחים משפיעות על הכלכלה הישראלית?

יותר הלוואות, פחות קניות – כשלישראלי הממוצע החזר משכנתא ההולך ותופח מידי חודש, נותר לו פחות ופחות כסף פנוי לרכישות אחרות. כתוצאה מכך המגזר העסקי עלול לסבול מירידה ברווחים ואנחנו עלולים לראות יותר עסקים שנסגרים, פיטורים נקודתיים או נרחבים ואפילו האטה במשק, אם הולכים על תרחיש הבלהות הגרוע ביותר.

הביקוש לדירות עולה ואיתו המחירים – הריבית הנמוכה, שהופכת את ההלוואות לכדאיות יותר מתמיד מהווה מעין מלכודת דבש אליה נופלים לא מעט ישראלים. העובדה שההחזר החודשי כיום סביר יחסית גם כשנלקחת משכנתא גבוהה גורמת ללווים לתחושת שאננות ולאמונה שהם יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה במחיר גבוה יותר. וכך, גם מי שישב על הגדר בעבר נכנס לשוק, הביקוש רק הולך ועולה מידי חודש וכידוע – כשהביקוש עולה לעומת ההיצע גם המחירים עולים. בשורה התחתונה, ההלוואות הגדולות אליהן המוני בית ישראל ממהרים להתחייב תורמות רבות לעליית מחירי הדיור ולמצב שבו דור שלם אינו יכול להרשות לעצמו רכישת דירה בלי לבצע התאבדות כלכלית.

החשש מגל של “חדלי פירעון” – אם בסעיף הקודם דיברנו על ההתייקרויות בשוק הדיור, בסעיף זה נדבר על אפקט נוסף של ההתחייבות להלוואות גבוהות מידי והוא אפקט הקריסה. החשש הוא שבמקרה של מיתון ואבטלה או אפילו עלייה חדה בריבית רבים מהלווים לא יוכלו להחזיר את המשכנתאות והם יהפכו ל”חדלי פירעון”. במצב כזה אנחנו עלולים לראות הרבה דירות חוזרות לשוק ואולי אפילו לחוות ירידת מחירים חדה, אך ההשפעה הכללית על המשק הישראלי תהיה שלילית למדי.

אז מהי הדרך הטובה ביותר לפעול כרגע? והאם עדיף לדחות את לקיחת המשכנתא?

התשובה כאן היא לא חד משמעית, כי התנאים שונים מלווה ללווה ואין ספק שישנם אנשים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה גם ברמת המחירים כיום. מעבר לכך, אין ספק כי מי שחושק בדירה ומרגיש שהוא לא מסוגל להמשיך לגור בשכירות יבצע את הרכישה גם אם טובי הכלכלנים יאמרו לו לחכות.

המסקנה שחשוב לקחת מכאן היא אחת – כשהתנאים בשוק כה קיצוניים, יש לבצע תכנון פיננסי מדוקדק, לבדוק את כל הנתונים מקרוב, להיזהר מאוד מהתחייבויות מופרזות ולא לקפוץ לעסקת הנדל”ן הראשונה שנקרית בדרככם בלי לבחון אותה היטב. בסופו של דבר, גם אם התרחישים שצויינו לעיל יתגשמו במלואם וגם אם לא, המטרה שלכם היא לצאת מהמצב הנוכחי כשידכם על העליונה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך