מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

האם הציבור יחזור לשוק המשכנתאות?

אם תשאלו את הבנקאים הבכירים בישראל, התשובה היא כן. כפי שדווח ב – ynet ידיעות אחרונות, בנקאים סבורים כי למרות הירידה החדה שהתחוללה בשוק בקיץ האחרון אנו צפויים למגמת עלייה מחודשת בהיקפי המשכנתאות. בכתבה הובאו דבריו של ישראל אנגל, בכיר בבנק מזרחי טפחות שציין כי כבר בתחילת השנה הסתמנה עלייה בהיקפי המשכנתאות הנלקחות. לדבריו הציבור חוזר לשוק מאחר והוא הבין כי מחירי הדירות לא ירדו באופן דרסטי ואף על פי כן, הבנקים בישראל אינם צפויים ליהנות כבר בזמן הקרוב מאותם היקפי הלוואות עצומים בהם התאפיינו השנים האחרונות.

יש לציין כי בין השנים 2007 – 2011 נצפתה עלייה חדה ביותר בהיקף המשכנתאות, שעמדה על 70%. לדבריו של ישראל אנגל יש לכך מספר סיבות עיקריות:
ראשית, בשנים האחרונות חלה ירידת ריביות שהוזילה את ההלוואות והביאה לעלייה בהיקפן. שנית, המעבר מתקנות באזל אחת אל תקנות באזל שתיים, שהביא להקלות בהקצאת ההון הנדרשת מהבנקים והוזיל גם הוא את ההלוואות. בנוסף, נסיקת מחירי הדירות הובילו את הרוכשים ללקיחת הלוואות בסכומים גדולים יותר ויותר.

על מנת להתגונן מאותה עלייה חדה בהיקפי ההלוואות שנושאת בחובה סיכונים (ראו ערך משבר הסאב פריים בארצות הברית) יצא בנק ישראל בארבע הוראות שונות שמטרתן הייתה לצנן את השוק ולהביא להגבלת ההלוואות של הבנקים ובניהן הוראה המגבילה את חלקו של המסלול המשתנה מתוך כלל ההלוואה, תקנה שמנעה מהלווים לקחת משכנתאות המבוססות ברובן על מסלול הפריים הפופולארי.

עם כל זאת לדבריו של אנגל הירידה העיקרית בהיקף המשכנתאות נצפתה דווקא בעקבות המחאה החברתית, שבשילוב עם תקנות בנק ישראל גרמה לשינוי העיקרי. להערכת אנגל איננו צפויים לירידה דרסטית בשוק על אף מגמת הירידה הקלה שחווינו בהיקפים ובמחירי הדירות. לדבריו מעבר לעיניין המחיר, רוב הישראלים בעיקר מעוניינים שלא “לצאת פראיירים”, כלומר לקנות דירות ולאחר מכן לגלות לזוועתם שהמחירים ירדו. עם זאת, אנגל ציין כי תקנות “באזל שלוש” שייכנסו בזמן הקרוב עשויות להביא למגמת צמצום בשוק שכן הן ייאלצו את הבנקים להקצות יותר הון להלוואות.

ואחרי כל זה, עדיין נשאלת השאלה אם בעתיד הציבור באמת יחזור בהמוניו לשוק המשכנתאות ויסתער על שערי הבנקים כבעבר הלא רחוק. התשובה הנכונה היחידה היא, כנראה, ימים יגידו.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך