מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

למרות מאמצי הממשלה: משבר הדיור והמשכנתאות רק החריף

מרגישים שמחירי הדירות עלו? אתם לא טועים. לפי מסמך שהוגש על ידי מרכז המחקר של הכנסת לרגל הדיון המיוחד במשבר הדיור, נראה כי לא זו בלבד שממשלת ישראל כשלה בהורדת המחירים בשוק הדיור, אלא שבחודשים האחרונים חלה האצה בעליית המחירים (ובהתאם לכך גם בקצב לקיחת המשכנתאות), זאת כפי שדווח ב – YNET ידיעות אחרונות.

המסמך קובע כי המדיניות שננקטה במטרה להביא להגדלת ההיצע בשוק הדיור לא הביאה לתוצאות הרצויות וייתכן שיש לנקוט בכלים השונים באופן עוצמתי יותר. זאת על מנת להביא לקיצור הבירוקרטיה המשפיעה באופן משמעותי הן על קבלת האישורים לבנייה והן על משך זמן הבנייה וכן על מנת להסיר את החסמים השונים בדרך לשיווק קרקעות, כל זאת תוך ריסון תופעת “משקיעי הנדל”ן”.

לדעת עורכי המחקר, נתוני המחירים מול הביקושים בעשור האחרון מראים כי ירידת מחירים בשוק עלולה לגרור איתה גם ירידה בהתחלות הבנייה וכתוצאה מכך עליות מחירים בהמשך. ככל הנראה, כאשר המחירים יורדים ואיתם הרווחים, הקבלנים בוחרים לשבת על הגדר עד להתרחשותו של שינוי. כדי לפתור מצב זה יש ליצור תמריצים שיובילו קבלנים לבנות באופן אינטנסיבי ולא להמשיך להחזיק בקרקעות עד לעליות המחירים להן הם מייחלים.

הבירוקרטיה מסורבלת, המנהל לא משחרר קרקעות

שתי סיבות מרכזיות למצב שנוצר הן הבירוקרטיה ומנהל מקרקעי ישראל. הסרבול הרב הכרוך בתכנון הבנייה ובמתן היתרים מאיט את קצב הבנייה ומעלה את רמות המחירים בשוק הדיור והמשכנתאות. אחד הנתונים המרגיזים שהועלו בכתבה, הוא משך הזמן שלוקח לוועדות תכנון מחוזיות לאשר תוכנית אחת בלבד: 5 שנים שלמות(!). מדובר בקצב איטי למדי שמוביל לאישורן של 25,000 דירות בלבד תוך 5 השנים האחרונות.

כדי לקצר את התהליך הארוך החליטה ממשלת ישראל כבר בשנת 2010 על ידי הקמת וד”לים – כלומר וועדות לדיור לאומי. קוראי מאמר זה לא יופתעו לגלות כי אותם וד”לים לא פתרו את הבעיה ולמעשה, בשנת 2012 חלה ירידה של ממש במספר היתרי הבנייה שהם העניקו, מה שהחמיר את המשבר בשוק והוביל לפחות התחלות בנייה, לעליית מחירי הדיור ולנסיקה בהיקפי המשכנתאות.

כאמור, גם מקומו של מנהל מקרקעי ישראל לא נפקד מהכאוס שנוצר בשוק ולמרות שננקטו על ידו צעדים במטרה להוזיל את עלות הקרקע ולהגדיל את מספר הקרקעות המוצעות לעומת הביקוש, שיווק הקרקע עדיין נעשה באיטיות רבה, מתוך מונופול, כאשר קרקעות באיזורים שונים מתומחרות באופן שונה. כך  קורה שמחירי הקרקעות ממשיכים להיות גבוהים למדי ושמרגע שקרקע משווקת ועד לתחילת הבנייה עליה חולפות 11 שנים ארוכות.

לסיכום, אין ספק כי הסיבות למצב הקשה בשוק הדיור והמשכנתאות ברורות למדי. השאלה הגדולה התלויה באוויר היא לא מה ניתן לעשות אלא האם הממשלה הנוכחית מעוניינת לבצע זאת ובכלל – האם למדינת ישראל יש אינטרס להוריד את המחירים ולהפסיק את מחלבת הכספים השופעת שמספק לה מעמד הביניים של רוכשי הדירות.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך