מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מע”מ 0 על דירה ראשונה – יצנן את שוק המשכנתאות והנדל”ן?

שר האוצר יצא השבוע בהצעה דרמטית, לפיה חלק מהזוגות הצעירים יזכו למע”מ 0 על רכישת דירה ראשונה מקבלן בעלות של עד 1.6 מליון שקלים. קריטריונים נוספים לקבלת ההנחה הם שירות צבאי או לאומי של אחד מבני הזוג וילד אחד לפחות, וכמו כן, לפחות אחד מבני הזוג צריך לעבוד. מטרת ההצעה היא לצנן את שוק הדיור והמשכנתאות הרותח ולהוריד את המחירים בתחום.

כמובן שהחל מהרגע בו התפרסמה ההצעה היא זכתה לביקורות שליליות רבות, בין היתר מאחר והיא מוציאה זוגות צעירים רבים מחוץ למשחק. שני מגזרים שצפויים להיפגע במיוחד מהקריטריונים שמציע לפיד הם המגזר החרדי, שבו מרבית הצעירים עדיין לא מתגייסים לשירות המדינה וחלקם אף לא עובדים, וכן המגזר הערבי שגם הוא יפגע מקריטריון השירות, אם כי במגזר זה יש פחות רכישות של דירות מקבלנים בבנייה רוויה כך שהפגיעה בו היא פחותה. אין ספק כי שני מגזרים אלה ינסו להשפיע על האוצר כך שגם הם יוכנסו למסגרת ההטבות.

על מנת להימנע ממצב שבו מי שעושה קופה על ההנחה הם הקבלנים הוחלט כי ההטבה תהיה תקפה רק לדירות בעלות של עד 1.6 מיליון וכי השמאי הממשלתי יקבע את המחיר הממוצע למ”ר בערים ובשכונות השונות וההטבה תהיה תקפה רק לזוגות שירכשו דירה בעלות של אותו סכום פחות חמישה אחוזים. כך מבקש שר האוצר לוודא כי הקבלנים לא יעלו את המחירים וייקחו את הפרש המע”מ לעצמם.

יש לציין כי כרגע העלות המשוערת של התוכנית למדינה היא שני מיליארד שנים ומסיבה זאת פקידי האוצר מתנגדים לה התנגדות נחרצת. מעבר לכך, העובדה שהתוכנית אינה כוללת זוגות ללא ילדים ומשפרי דיור גורמת להתנגדות נוספת מקרב מגזרים אלה. בנוסף, קשה לדעת כיצד תשפיע התוכנית ולאיזו תגובת שרשרת היא תגרום בשוק המשכנתאות והדיור, ורבים מעריכים כי היא צפויה להביא לירידת מחירים בטווח הקרוב אך לעליית מחירים בעתיד הרחוק.

בשורה התחתונה, התוכנית עדיין לא אושרה וטרם התברר באילו היקפים היא תצא לפועל, אך אם היא אכן תתבצע השפעתה עשויה להיות דרמטית. בכל מקרה, יש לקוות שהשפעה זאת תהיה חיובית ולא שלילית.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך