מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מבקר המדינה: המשכנתא לזכאים נשחקה, יש להגדיל את הסיוע

דו”ח מבקר המדינה שהתפרסם בימים האחרונים התייחס לנושאים שונים שעל סדר היום הכלכלי חברתי וקבע כי בשנים האחרונות חלה שחיקה של ממש בסיוע שהמדינה מעניקה לזכאי משרד הבינוי והשיכון לעומת מחירי הדירות בשוק וכי מאחר ומאמצי המדינה להגדיל את ההיצע לא נשאו פרי עד לסוף שנת 2011, יש לשקול פתרונות ביניים לטווח הקצר, וביניהם סיוע לזכאים, זאת כפי שפורסם ב”דה מרקר”.

בדו”ח הצביע המבקר על כמה נקודות בעייתיות בתחום המשכנתא לזכאים והציע דרכים לפתרון הבעיות השונות:

סכום המשכנתא לזכאים נשחק

בשנת 1998 המליצה וועדת גדיש על מתן סכומים של 48 – 148 אלף שקלים שיוענקו בהלוואת הזכאות לכל זכאי. אלא שעם השנים המחירים בשוק עלו והסיוע שמעניק משרד הבינוי והשיכון רק הלך והצטמצם. כדי להתאים את הסכומים למצב השוק בישראל 2013 יש להגדיל סכומים אלה בכ – 40% ולהעלות אותם ל – 68 אלף שקלים, זאת בהתאם להמלצת המבקר.

ריבית הלוואת הזכאות הפכה לגבוהה לעומת הריבית בשוק

עוד נקודה בעייתית שהועלתה בכתבה היא ריבית המשכנתא לזכאים. אם בעבר (1998) שיעור הריבית על הלוואת זכאות היה נמוך משמעותית מהריבית הממוצעת בשוק (ב – 2%) הרי שהיום שיעור ריבית הזכאות גבוה משיעור הריבית הממוצעת בשוק, מה שהופך את ההלוואה ללא אטרקטיבית וגורם למרבית הלווים שלא לממש את זכותם.

יש להתאים את הקריטריונים לקבלת משכנתא לזכאים

לבסוף התייחס מבקר המדינה גם לקריטריונים לקבלת ההלוואה וציין כי אלה נקבעו לפני 14 שנים וכי יש לבחון את מידת התאמתם למצב הקיים בשוק כיום.

התוצאה של כל הכשלים המתוארים היא אי מימוש האפשרות לקבלת הלוואת זכאות בידי הלווים, וכפי שפורסם בכתבה, חלה ירידה של ממש באחוזי ניצול התקציב שמקצה המדינה להלוואות הנ”ל. כדוגמא מובא התקציב המיוחד שנועד לעולי אתיופיה, על סך 90 מיליון ₪, שכמעט ולא נוצל כלל (רק שתי משפחות מימשו את זכותן).

אימוץ הנחיות המבקר עשוי להחזיר את הלוואת הזכאות למשחק, אם כי בתקופה של גירעון תקציבי וקיצוצים, קשה להאמין שהדבר יקרה במהרה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך