מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

בנק ישראל מזהיר: המשכנתאות מסוכנות מידי

דו”ח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל שפורסם השבוע מזהיר מפני הסיכונים המשמעותיים שלוקחים על עצמם לווי המשכנתאות ומציין כי הם משלמים נתחים גבוהים יותר ויותר מתוך משכורתם לטובת ההחזר ההלוואה ובמידה ותחול עלייה באבטלה ובריבית הם יתקשו להחזיר את ההלוואה.

בדו”ח מצויין כי מינוף המשכנתאות ירד במידה זו או אחרת אך יחד עם זאת, הגידול באשראי לדיור ממשיך להתרחש בקצב גבוה ושיעור ההחזר החודשי מכלל ההכנסות של הלווים ממשיך להיות גבוה אף הוא כשמדובר בהלוואות חדשות. עוד נתון מדאיג הוא השיעור הגבוה של הלוואות בריבית משתנה מכלל האשראי לדיור והשילוב בין השלושה עלול להוביל לכך שעלייה בריבית או באבטלה יותירו לווים רבים עם קשיים בהחזר ההלוואה.

עוד צויין בדו”ח כי על אף ההתלבטויות בנק ישראל באשר להעלאת הריבית (על מנת להביא לצינון השוק) הוחלט להימנע מכך על מנת שלא לפגוע בצמיחה במשק. את האחריות לעליית המחירים החדה הטילו בבנק על הממשלה וציינו כי הגדלת היצע הדירות באמצעות זירוז הבנייה ושחרור קרקעות היא הצעד העיקרי שיוכל להביא להתמתנות בעליית המחירים.

כזכור, בנק ישראל הטיל בשנים האחרונות מגבלות רבות על לקיחת משכנתאות ואף הורה לבנקים להגדיל את ההון שהם מקצים בגין הענקת אשראי לדיור. ככל הנראה צעדים אלו לא נשאו פרי של ממש: עד כה השוק ממשיך להיות חם למדי, המחירים ממשיכים לעלות ועליית המע”מ והמיסים אף הובילה להתנפלות מחודשת על השוק.

האם נכון לגלגל את הכישלון המהדהד רק לכיוון ממשלת ישראל? יש הטוענים כי מדיניות הריבית של בנק ישראל נושאת באחריות רבה למצב שנוצר, אחרים אומרים שידיו של הבנק כבולות ואין זה מתוקף תפקידו לדאוג למצב הדיור אלא רק ליציבותם של הבנקים. כך או כך – אין ספק כי העובדה שההלוואות לדיור הפכו למסוכנות יותר בשנים שחלפו אינה מעודדת ועלולה בסופו של דבר לפעול כחרב פיפיות שתפגע הן בלווים והן בבנקים.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך