מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הצעת החוק להעלאת אחוז מימון המשכנתא לשיעור של 90% אושרה בועדת השרים

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק שהעלתה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שמציעה לאפשר לבנקים להעניק ללווים משכנתאות של עד 90% מימון למטרת רכישת דירה ראשונה, וזאת בסיוע של ערבות המדינה. כיום לא ניתן לקבל הלוואה לדיור בשיעור של למעלה מ – 75%.

יש לציין כי ועדת השרים כבר דנה בהצעת החוק לפני כשלושה שבועות ואז ביקש האוצר כי יתאפשר לו ללמוד את ההצעה. מטבע הדברים גיבשו אנשי האוצר חוות דעת המתנגדת נחרצות להצעת החוק הנ”ל. חוות הדעת מוצאת מספר פגמים מהותיים בהצעת החוק הנידונה:

ראשית, היא טוענת כי למרות שההצעה אמורה לכאורה לפתור את בעיית הדיור למי שאינו מצליח לאסוף הון עצמי בשיעור גבוה של 25%, בסופו של דבר היא מציעה את האפשרות אך ורק למי שמשכורתם היא 10,000 שקלים ומעלה, ובכך היא למעשה מדירה את הזוגות חסרי האמצעים.

שנית, באוצר טוענים כי מאחר והצעת החוק מציעה ללווים הקלה בדרך לדירה אך אינה מטפלת בבעיה העיקרית והאמיתית בשוק – ההיצע הנמוך, הרי שבסופו של דבר היא תביא לעלייה מהירה בביקושים ובמחירים, וזוהי בהחלט קטסטרופה ממנה מעוניין האוצר להימנע.

סיבה נוספת להתנגדות האוצר היא חשש מפני מצב שבו לוקחים רבים ייטלו משכנתא גדולה למדי אותה הם פשוט לא יוכלו להחזיר.

בתגובה להתנגדות האוצר, אמרה לוי אבקסיס כי הצעת החוק מגובה במחקרים וחוות דעת של כלכלנים ואקדמאים, ושבניגוד להצעת החוק של מע”מ 0, שמעניקה מתנה נוספת לזוגות שמלכתחילה יכולים לגייס אחוזי מימון גדולים, הצעת החוק שלה באה לפתוח את הדלתות בפני מאות אלפי זוגות שכלל לא מסוגלים לגייס הון כזה אך כן יכולים לעמוד בהחזרי משכנתא.

כאן חשוב לציין כי אם הצעת החוק תעבור היא עלולה לפתוח את השערים בפני מאות אלפי זוגות וכך להזרים דלק רב עוצמה לבועת הנדל”ן המתנפחת גם כך. האם מצב זה יביא להמשך עליית המחירים עד לקריסת השוק? קשה לדעת, אך קשה גם להתעלם מהתנגדות הנחרצת של רבים בתחום לחוק.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך