מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

קבינט הדיור אישר את ההצעות לצינון שוק הדיור והמשכנתאות

כפי שדווח ב – Ynet ידיעות אחרונות, קבינט הדיור אישר היום את הצעת שר האוצר לפיד לתת פטור ממע”מ למי שרוכשים דירה מקבלן, וכן הצעה נוספת של ראש הממשלה נתניהו, להקים צוות שינסח מחירי מטרה “מוזלים”. מטרת ההצעות הללו היא לקרר את שוק המשכנתאות והדיור הרותח, אולם ישנה ביקורת רבה בעיקר כלפי הצעת לפיד בקרב כלכלנים ואנשי האוצר.

לפי הצעת ראש הממשלה, יוקם צוות בראשות שר האוצר ובהשתתפות שר השיכון, מנכ”ל מנהל מקרקעי ישראל ומנכ”ל משרד ראש הממשלה והוא יגיש תוך שלושה שבועות תוכנית לפיה יפורסמו מכרזי בנייה במחירים מוזלים.

על פי התוכנית, יאותרו פרוייקטים המתוכננים לקום על קרקעות בעלות ערך גבוה בערי המרכז כמו מודיעין, רמת גן וקריית גת. באותם הפרויקטים המדינה תחיל מחיר מפוקח – שיהיה מחיר בהנחה של 20% מהמחיר החציוני באותו אזור. הנחה זאת תוחל על 80% מהדירות באותם פרוייקטים. בשלב הבא ישווקו הקרקעות באמצעות מכרזים לקבלנים, וזאת לפי ההערכה של הקבלנים לרווחים שהם יכולים להפיק בהתחשב בכך שמרבית הדירות צריכות להימכר במחיר מפוקח. ככל הנראה הקבלנים יציעו הצעות נמוכות מהרגיל על הקרקעות ולמעשה המשמעות היא שהמדינה תפסיד על הקרקע וכך תסבסד את הדירות והמשכנתאות שיילקחו לצורך רכישתן.

בדיון השתתפה גם נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, שציינה כי הבעיה העיקרית בתחום היא בהיצע הנמוך, כך שהפעולות להגדלת ההיצע שנעשות בשנתיים האחרונות הן בכיוון הנכון וכך גם תוכנית מחיר המטרה, שיכולה לסייע להגדיל את ההיצע ואף להעביר מסר לציבור כי המדינה מוכנה להגדיל את ההיצע גם על חשבון הכנסותיה.

עם זאת, פלוג מתחה ביקורת על הצעת ביטול המע”מ, ציינה כי היא צפויה לפגוע דווקא במגזרים החלשים וכי חלק גדול מהטבה זאת כלל לא יגיע לרוכשים, אך מנגד ייווצר לחץ נוסף על הביקוש, שעלול להביא לעליות מחירים ואף להתפתחות שוק שחור להשגת ההטבה.

עוד ציינה פלוג כי היות ומדובר בהצעת חוק, יהיה קשה מאוד לבטל אותה גם אם יתברר כי היא לא מועילה, כפי שקשה לבטל את הפטור ממע”מ באילת. עם זאת, אסור לשכוח כי ככל הנראה פעולות בנק ישראל בשנים האחרונות תרמו במידה זו או אחרת להתחממות שוק הדיור והמשכנתאות, כך שגם אם הביקורת מוצדקת, היא נופלת על הרבה מאוד אוזניים ערלות.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך