מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

ראו הוזהרתם: החזר המשכנתא יזנק במקרה של עליית ריבית

כפי שדווח ב – Ynet, דו”ח הפיקוח על הבנקים בישראל מעלה תמונה בעייתית בכל הקשור למשכנתאות, מידת המסוכנות שלהן והנתח שהן תופסות מכלל ההלוואות בישראל. מצד אחד הישראלים לוקחים הלוואות בשיעור ממוצע של 55% מכלל עלות הדירה, נתון הנמוך בהשוואה למקובל בעולם. מצד שני, שיעור ההחזר החודשי מתוך ההכנסה החודשית של הלווים הוא גבוה יחסית ועומד על 29%. חישובי הפיקוח על הבנקים מעלים כי במידה וריבית בנק ישראל תעלה בשיעור של 4%, שיעורו של ההחזר החודשי מתוך ההכנסה יעלה ב – 6% ויגיע ל – 35%. במקרה כזה, לווים בעלי הכנסה ממוצעת של 10,000 ₪ בחודש שמשלמים מידי חודש 2900 שקלים יחוו עליה חדה בהחזר החודשי, שיגיע ל – 3500 שקלים.

כמובן שנתונים אלה מתייחסים ללווים הממוצעים, אך מה לגבי לווים שלקחו סיכונים גבוהים מהממוצע? הכתבה מציינת כי לשינוי בריביות יהיה השפעה ניכרת גם על הלוואות המוגדרות כ”משכנתאות מסוכנות” כלומר הלוואות בהן אחוז המימון הוא מעל 60% ושיעור ההחזר מההכנסה החודשית הוא מעל 40%. כפי שצויין בכתבה, במקרה של עליית הריבית בארבעה אחוזים מספרן של הלוואות כאלה יוכפל ויעלה מ – 7% מכלל ההלוואות לדיור ל – 14%, נתון מדאיג לכל הדעות.

נראה כי שוק המשכנתאות אינו מצמצם רק את הכנסתם החודשית של הלווים הפרטיים אלא גם את האשראי שמעניקים הבנקים למטרות אחרות, כמו הלוואות לכל מטרה או אשראי עסקי. מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה כי היקף ההלוואות לדיור הלך וגדל בשנים האחרונות על חשבון הלוואות מסוגים אחרים: אם בשנת 2007 האשראי לנדל”ן ורכישת דירות עמד על 20% מכלל האשראי שניתן על ידי הבנקים ואילו האשראי העסקי היה בשיעור של 53%, הרי שכיום האשראי לדיור עומד על 28% והאשראי העסקי על 48%.

העלייה החדה בהיקף המשכנתאות באה גם על חשבון היקף ההלוואות הניתנות למשקי בית למטרות אחרות. הנתונים נכון לסוף שנת 2012 מראים כי מכלל ההלוואות המוענקות למשקי בית – שתי שליש הן הלוואות לדיור ורק שליש הן הלוואות למטרות אחרות.

נתונים אלה, שמצביעים על מעורבות הולכת וגדלה של הבנקים בישראל בהענקת מימון לרכישת דירה עלולים להביא לכך שהמצב ייצא משליטה במקרה של עלייה חדה בריביות או לחלופין – ירידה חדה במחירי הדיור. במקרים כאלה, כפי שנטען בכתבה, קיים חשש מקריסה של אחד הבנקים בישראל כתוצאה מהיווצרות קבוצה גדולה של לווים שיתקשו להחזיר את ההלוואה. כך או כך, יש לקוות שתרחיש זה יישאר על הנייר או לפחות ייבלם בטרם עת על ידי הגופים הנוגעים בדבר.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך