מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

המפקח על הבנקים: מודאג משוק המשכנתאות

בראיון שפורסם ב”דה מרקר” מובאים דבריו של דודו זקן, המפקח על הבנקים, שהתייחס, בין היתר, לתחום הדיור והמשכנתאות. כדי לשמור על יציבותם של הבנקים ולאור בועת  הנדל”ן המתנפחת, הטיל זקן מגבלות על מתן הלוואות לדיור וביניהן הגבלת אחוז המימון והגבלת שיעור הריבית המשתנה לשליש מכלל ההלוואה.

למרות כל זאת, בשוק לא נרשמה הצטננות ולהיפך – על פי הנתונים הנוכחיים שנת 2013 צפויה להיות שנת שיא בהיקפי המשכנתאות שנלקחו.

לדברי זקן, לא מדובר ב”בועה” אלא בבעיה. לטענתו, כרגע הנתונים מראים כי “הכל בסדר”: מחירי הדירות אינם מצויים בירידה חדה (או ירידה כלשהיא), שיעור הלווים המפגרים בהחזר ההלוואה ירד ביחס להיקף ההלוואות שגדל כך שלכאורה המצב עדיין טוב. אך נתונים אלה אינם משקפים את הסיכון ששוכן לפתחם של הלווים בעתיד. זקן מציין כי בעולם נעשו צעדים שונים להתמודדות עם מצב דומה, כגון הגבלת ההחזר החודשי ביחס להכנסת הלווים, הגבלת שיעור המימון והגבלת גובה החוב ביחס להכנסה וכי אם המצב יחייב זאת, יינקטו צעדים דומים גם בישראל.

זקן מסביר כי הדאגה העיקרית היא לא מפני מצב של ירידת מחירים אלא מפני מצב של עלייה באבטלה, עליית ריבית וירידת מחירים בו זמנית. מצב כזה יוביל, מצד אחד, לעלייה במספר הלווים שיתקשו להחזיר את ההלוואה ומצד שני לפגיעה בביטחונות של אותם לווים – כלומר בשווי הדירות, שמכירתן אמורה לכסות את חוב המשכנתא במקרה שהלווים מתקשים בתשלום שלה.

תרחיש כזה עשוי לפגוע קשות לא רק בלווים אלא גם בבנקים, ובעיקר באלה ששיעור המשכנתאות בהם הוא גדול. פגיעה קשה בבנקים עלולה להוביל להשלכות קשות שישפיעו על המשק כולו ולכן יש לקוות כי חששותיו של המפקח יתבדו או שפעולה נמרצת ויעילה תציל את המערכת הבנקאית לפני נפילה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך