מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

המדד, המחירים ומשבר המשכנתאות

שלום לכם, מדד חודש אוגוסט עלה בשתי עשיריות האחוז ועמד על הרף התחתון של התחזיות. מיד נדבר על הנקודות העיקריות במדד הזה, על ההמלצה למשקיע ונבדוק אם העליה במדד מחירי הדירות תומכת בתרחיש האימים של שוק הדיור והמשכנתאות שפרסם בנק ישראל במסגרת המחקר שערך. מיד מתחילים.

שלום לחיים נתן, הכלכלן הראשי של מנורה מבטחים, מרכז השקעות.

מדד חודש אוגוסט עלה בשתי עשיריות האחוז, זה היה הרף התחתון של התחזיות, מה הנקודות העיקריות מהמדד הזה?

אז המדד באמת יצא אולי מעט מתחת לצפי, אין הפתעות גדולות, כל הסעיפים פחות או יותר יצאו בהתאם לתחזית או בהתאם לעונתיות, מדד הדיור אולי הפתיע מעט כלפי מטה, אבל גם כשמסתכלים על הדיור, אגב, עלה 0.7, אנחנו מדברים פה על שכר דירה, אנחנו מוסיפים אותו לחודש יולי, ששם הוא עלה אחוז, אנחנו כבר מדברים על עלייה של 1.7, אלה הסעיפים המרכזיים שהעלו את המדד בסופו של דבר, בעיקר דיור.

חיים, אם כבר הזכרת את נושא הדיור, בנק ישראל פרסם היום מחקר שכלל תרחיש אימים, אפשר לקרוא לזה, בתחום הנדל”ן. השאלה היא כזאת: אנחנו ראינו היום את הנתונים שפורסמו על מחירי הנדל”ן, עלייה של 0.6 במחירי הדירות (שתוביל גם לעלייה במשכנתאות), השאלה היא אם הנתון הזה תומך בתרחיש אימים כמו שראינו היום מבנק ישראל?

המדד שהתפרסם היום מאוד תומך בתרחיש כזה. סך הכל, על מה דיברו במדד? דיברו על מצב שבו יש המשך בעלייה במחירי הדירות, אנחנו רואים את זה. אגב, בוא רק נעשה סדר, 0.7, מה שנכנס למדד זה שכר דירה, בנפרד הלמ”ס מפרסם גם את מחירי הדירות שעלו 0.6 כמו שאמרת. יש לנו המשך עלייה במחירי הדירות, מה שמעלה את המשכנתא שצריך לקחת, כמובן, זה רגל אחת של התרחיש.

הרגל השנייה של התרחיש, שאי אפשר לראות אותה על ידי המדד הזה באופן ספציפי זה קיפאון בשכר הריאלי או הנומינאלי, כך שההחזר של המשכנתא הולך וגדל מתוך ההכנסה והרגל השלישית שיש לנו, שהיא מאוד משמעותית, זה רגל הריבית. בעצם אנחנו, במדד שיצא אולי מעט מתחת לצפי אבל בגדול הוא בהתאם לציפיות, גם שניים עשר חודשים לאחור אנחנו במדד פחות או יותר במרכז היעד, גם בתחילת השנה אנחנו במרכז היעד של בנק ישראל, לא נראה שיש כאן איזשהוא זרז של בנק ישראל לעשות פעולת ריבית, כך שבהחלט ברמת ההסבר, בנק ישראל נתן הסבר מדוייק. ברמת הפרשנות, בנק ישראל עשה את מה שהוא צריך לעשות וזה להתריע.

סיימנו עם תרחישי האימים, אני חוזר איתך לעינייני המדד. אחרי המדד שראינו היום, מה הצפי לגבי המדד הקרוב וגם המדדים שיבואו אחרי זה, גם בתחילת השנה הבאה.

אז התחזית שלנו לא השתנתה, אם אנחנו דיברנו בפעם הקודמת על מדד ספטמבר של 0.2, זה גם פחות או יותר מה שאנחנו מצפים עכשיו, לפני שהכנסנו את כל סקרי המחירים השונים שאנחנו דוגמים כל שבוע. אנחנו לאחר מכן בחודשים אוקטובר נובמבר דצמבר עד שנת 2014 אנחנו מצפים למדדים סביב האפס, קצת למעלה, קצת פחות, מה שבהחלט משנה אולי את העדפת הלוקציה שלנו.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך