מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

היקף המשכנתאות בפברואר: 4.26 מיליארד שקלים

כפי שדווח ב – “דה מרקר” בחודש פברואר האחרון לקחו הלווים משכנתאות בהיקף של 4.26, ירידה קלה של 0.7 אחוזים לעומת ההיקפים הממוצעים בשניים עשר החודשים הקודמים, אך עלייה של 9% בהשוואה לפברואר שעבר. עם כל זאת, נראה כי מאז שהטיל בנק ישראל את ההגבלות בחודש נובמבר האחרון חלה ירידה קלה בהיקפיהן וכן בהיקף הלוואות לדיור שבהן שיעור ההחזר החודשי מכלל השכר של הלווים הוא מעל 40%.

בתוך כך, בנק ישראל רמז לאחרונה כי ייתכנו מגבלות נוספות על המשכנתאות אם הדבר יידרש. בכנס שנערך בשבוע שעבר ציינה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, כי בנק ישראל עודנו מודאג מהעובדה שההלוואות לדיור מהוות נתח גדול כל כך מהאשראי של הבנקים וכי אם יהיה צורך יינקטו צעדים נוספים על מנת למתן את השוק. גם בפרוטוקול דיוני הריבית של חודש מרץ מופיעות רמיזות דומות.

אילו מגבלות נוספות עשוי בנק ישראל להטיל על המשכנתאות?

הבנק אמנם לא רמז באילו צעדים הוא עתיד לנקוט, אך אפשר לשער כי אם אכן יינקטו צעדים הם יכללו החמרה של המגבלות הקיימות ולא מגבלות חדשות.

לבנק ישראל כמה אפשרויות להחמרות כאלו. שתי הגבלות מרכזיות שהוא עשוי להטיל הן:

א. הגבלה נוספת על אחוז המימון – כידוע, כיום לא ניתן להעניק משכנתאות בשיעור של למעלה מ – 75% לרוכשי דירה ראשונה. בנק ישראל יכול להטיל מגבלה נוספת על אחוז המימון המירבי שניתן לקבל וכך להוציא עוד רוכשים מהשוק ואולי אפילו ליצור לחץ לירידת מחירים, שכן פחות ופחות אנשים יוכלו לקנות דירה אם אחוז המימון המרבי יהיה אפילו נמוך יותר.

ב. הגדלת כריות ההון על המשכנתאות – בפברואר 2013 הטיל בנק ישראל הוראה שדרשה מהבנקים להקצות כריות הון גבוהות יותר על הלוואות לדיור בהן אחוז המימון גבוה וכתוצאה מכך הלוואות אלה התייקרו. בהחלט ייתכן כי בנק ישראל יחליט להטיל החמרות נוספות ולדרוש מהבנקים להקצות הון נוסף כנגד הלוואות באחוז מימון גבוה, מה שייקר עוד יותר הלוואות כאלה ויקטין את אפקט הורדת הריבית.

חשוב לציין כי גם אם בבנק ישראל יוחלט להטיל את המגבלות הנ”ל, ספק רב אם הן יביאו לירידת מחירים. עם כל זאת, הן יכולות לסייע בהקטנת השפעתה של הריבית הנמוכה ובמיתון מסויים של השוק. בשורה התחתונה, מדובר בעוד סוג של פלסטר לבעיה שתיפתר רק אם יינקטו צעדים בכל התחומים – החל משינוי הבירוקרטיה בתחום הנדל”ן ועד להגדלה מסיבית של ההיצע.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך