מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

הרתיחה בשוק המשכנתאות: אינטרס של הבנקים?

כתבה שפורסמה באתר ביזפורטל דנה במצבו של המשק הישראלי וטוענת: לבנקים יש אינטרס ברור נגד ירידת מחירי הדיור ולכן הם עושים כל שביכולתם כדי להביא את הציבור לקחת יותר ויותר משכנתאות על מנת להגדיל את הביקושים ולמנוע את ירידת מחירי הדירות.

הכותב, אלדד אברהם, מנכ”ל חברת השקעות מפנה את תשומת ליבנו למצב המתרחש כיום בשוק, כאשר הבנקים מסיטים את הכספים שהם מעניקים מהמגזר העסקי לעבר משקי הבית. יש לכך מספר סיבות: הסיבה הראשונה קשורה לעמידה בדרישות בנק ישראל – ברגע שהבנקים מפנים את הכספים לעבר משקי הבנק הם בעצם יכולים להציג יחס הלימת הון משופר ולעשות צעד נוסף לעבר עמידה בדרישות בנק ישראל, מה שיאפשר להם לחזור לחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות שלהם.

סיבה נוספת וחשובה מכך היא הקשבה לרחשי לב הציבור – שאינו רואה בעין יפה את חלוקת הכספים לטייקונים כדוגמת נוחי דנקנר, שהקים עליו מהומה כאשר בנק לאומי ביקש למחוק את חובותיו.

אך הסיבה החשובה מכל היא החשש של הבנקים למשכנתאות מפני ירידת מחירי הדירות. כזכור, בשנת 2008 היינו עדים למשבר סאב פריים שהוביל לקריסת בנקים בארצות הברית. ברגע שערך הדירות יורד, ערך הבטוחה שהבנקים קיבלו בתמורה להלוואה שהעניקו יורד והיא הופכת להלוואה מסוכנת יותר.

כאן מתרחש תהליך דו צדדי: מצד אחד המדינה מנסה (לפחות לכאורה) לפעול להגדלת היצע הדירות ואף יוצרת ציפייה שהשינוי בתחום בוא יבוא. ומנגד, הבנקים פועלים בכיוון ההפוך – הם מסיטים עוד ועוד כספים לכיוון שוק המשכנתאות כך שהביקושים דווקא גדלים. לראיה – בין 2012 ל – 2013 הוגדלה יתרת האשראי בתחום בסכום עתק של 31.7 מיליארד שקלים חדשים, ומתחילת 2013 ועד לחודש יוני האחרון חלה עלייה משמעותית של 4.2% בהיקפם של תיקי המשכנתא שמנהלים הבנקים השונים.

במילים אחרות: המדינה מנסה להגדיל את ההיצע ואז הבנקים באים, מעניקים עוד ועוד כספים לכל מאן דהוא כך שיוכל לרכוש דירה והתוצאה: כל חודש מתפרסמות כתבות שצועקות: שוק המשכנתאות שוב בעלייה! הנדל”ן שוב רותח!

את הכתבה מסכם אברהם בטענה שהדרך לטפל במצב בשוק הנדל”ן היא על ידי טיפול בגורמים המעניקים הלוואות ולא על ידי טיפול בלווים עצמם, שכן אין זה מקרי, לדבריו, שכל חודש מוענקים 5 מיליארד שקלים לרוכשי דירות.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך