מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

משבר המשכנתאות והדיור – דיון בוועדת הכנסת

בכל הקשור ליוקר המחיה, קורת הגג היא הראשונה בסדר העדיפויות. אבל בשעה שוועדת הכספים נועדה כדי לתת פתרונות למשבר הדיור והמשכנתאות, נראה כי הממשלה שמה לה מכשול אחר מכשול.

“צריך למלא את הקופה, זה דבר בסדר. הטלנו על שוק הדיור, על הרוכשים, שיושב ראש הוועדה דיבר עליהם, על הזוגות הצעירים ואחרים עומס שאין בינו ובין הדיור שום דבר”.

הראשון לבקר את מהלכי הממשלה על שוק הדיור הוא דווקא חבר בכיר בה:

“המדיניות שאנחנו מייצרים ביד שמאל היא מכה את המדיניות שאנחנו מנסים לייצר ביד ימין. ואנחנו בעצם יוצרים עוול, הייתי אומר, לשוק הדיור והמשכנתאות ולרוכשים הפוטנציאליים” כך לדברי אורי אריאל.

“הגישה הזאת, של היד הנעלמה שהיא אמורה לסדר מעצמה את הדברים כשלה ופשטה את הרגל. אני חושב שאתה צריך לומר בפירוש שצריכה להיות בנייה תקציבית עם מחיר למשתכן גם באיזורי ביקוש במרכז הארץ” כך לדברי הורוביץ.

נוסף להחלטה על מיסוי משפרי דיור בשיעור של 3 אחוזים וחצי, הממשלה גם מתכוונת לבטל את מענקי הדיור בפריפריה , על סך 100 אלף שקלים לזוגות צעירים, שניתנו לא מזמן על ידי השר הקודם.

“אם אנחנו מורידים עכשיו את המענקים בפריפריה, זה מה שקורה, מה, הקלנו על הרוכשים ולווי המשכנתאות? עשינו משהו טוב למי שרכש עכשיו דירה באופקים, בנתיבות, בנצרת עילית, לא משנה – תבחרו איזה יישוב שאתם רוצים?”

“כשאני מסתכל גם על סל הפתרונות הזה וגם על בוודאי מה שכתוב בתוכנית הכלכלית, אני לא רואה הרבה מאוד סיבות לאופטימיות ולא כל כך ברור לי מאיפה אתה שואב את אותה אופטימיות לתזוזה בתחילת שנת 2014″.

וכשהמענקים מתבטלים והגזירות מתווספות אי אפשר שלא לחזור למושג הבסיסי עליו הושתת המאבק החברתי בקיץ 2011 – דיור בר השגה.

“דיור בר השגה הוא חוק וכלל שחל בהרבה מאוד מדינות בעולם, אצלנו הוא לא קיים, והוא מתייחס לשכר – למשכורת של הדייר, ולא רק למחיר הדירה. הוא יוצא מהמשכורת של הדייר ואומר כמה הדייר הזה יכול לשלם מבחינת הדיור והמשכנתא כדי שתהיה בבעלותו דירה ביחס למשכורת שלו”.

משפרי דיור – בנאדם נולדו לו עוד שני ילדים, הוא רוצה לבנות עוד חדר באיזשהוא מקום. איך אפשר להעלות על הדעת דבר כזה…. זה ייצא בסוף. אני לא מאמין שניסן ייתן להעביר את זה פה, לא מאמין. ולכן עצם הכתיבה הזאת מראה שאף אחד לא מתכוון לפתור את בעיית הדיור.

פתרון משבר הדיור והמשכנתאות – דרוש מוח יצירתי

יחד עם הביקורת, שר השיכון מציג לראשונה גם יצירתיות.

“היום אתם יכולים לעבור לשכונות שבונים שם לגבהים, באמצע המתחם אתם רואים גן ילדים, בית כנסת, מה הגובה? במקרה הטוב 2 קומות. אין לזה הצדקה. בוא נבנה מעל השטחים החומים האלה, שכבר שווקו לעירייה, כבר הם בתוך שטח בנוי, יש להם תשתיות, בוא נבנה מעליהם בתים”.

בנוסף לכל אלו מתכוון השר אריאל לחכות את צעדיו של קודמו בתפקיד משנות ה – 90, כשנדרשה בנייה מאסיבית לאכלס את מאות אלפי העולים שהגיעו לכאן מרוסיה, ולצורך זה נרתמו כל העוסקים במלאכה.

“ידידך לשעבר בסיעה, כצל’ה, היה הולך כאן יום אחרי יום ומספר איך בנו 120,000 דירות בשנה וחצי, בתקופה של 91 – 92, בגל העלייה הגדול מברית המועצות”.

ובעוד כולם מתרפקים על זכרונות העבר, נראה כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה ועדיין לא למדנו דבר.

ועד שיהיה פתרון לסכסוך היהודי ערבי, בינתיים נראה כי השאלה האם יזכו לדיור ומתי קודמת לכל…

ובשעה שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מוריד היום שוב את הריבית ברבע אחוז (מה שצפוי להשפיע על ריבית המשכנתאות, כמובן), בוועדת הכספים מעלים את המע”מ באחוז ונדמה שהפיתרון רחוק.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך