מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מלכוד ריבית הפריים: הזוגות הצעירים לא יכולים לקחת משכנתא

נגידת בנק ישראל החליטה על הורדה נוספת של ריבית הפריים והמטרה היא, כרגיל, להיטיב עם המשק, הייצוא והעסקים בארץ. אבל יש מי שסובל, ואולי אפילו סובל מאוד מכל ההורדות האלה, ואלו הזוגות הצעירים שטרם רכשו דירה או לקחו משכנתא.

עבור הזוגות האלו המילכוד הוא כפול: מצד אחד, הורדת הריבית שופכת עוד שמן למדורה הרותחת למדי של שוק הנדל”ן וגורמת למחירים לעלות עוד ועוד – כאשר הריביות יורדות המשקיעים והזוגות המבוססים יותר (משפרי דיור, למשל) מזנקים על השוק וממהרים לרכוש דירה מאחר וההלוואות הופכות לזולות יותר וכך הרכישה או ההשקעה הופכות למשתלמות יותר. עבור הזוגות הצעירים מדובר בתופעה בעייתית מאוד – ככל שהמחירים עולים כך הסיכוי שלהם לרכוש דירה קטן, במיוחד אם אין להם אפשרות להיעזר בהורים.

מצד שני, למרות שירידת הריבית הופכת את ההלוואות לזולות יותר, הזוגות הצעירים לא נהנים מכך. קודם כל, כיום לא ניתן לקחת יותר משליש מההלוואה בריבית פריים, כך שאת רוב ההלוואה הם נאלצים לקחת במסלולים צמודים והם למעשה נהנים פחות מהורדות הריבית. בנוסף, עליות המחירים שמלוות את הורדות הריבית מקשות בעיקר על הזוגות הצעירים לרכוש דירה וזאת לאור ההגבלות על אחוז המימון ושיעור החזר ההלוואה מתוך ההכנסה החודשית, שמביאות לכך שרבים מהצעירים לא מגיעים לתנאי הסף ללקיחת משכנתא. כך יוצא שהזוגות הללו יוצאים מהמשחק בעוד שהמשקיעים נהנים מהורדות הריבית ומי שכבר רכש דירה נהנה מהלוואה זולה יותר.

רבות נכתב על הבעייתיות של מדיניות הריבית של בנק ישראל. למי שלא עשה תואר בכלכלה קשה להעריך אם הפעולות הללו של הורדת הריבית באמת מסייעות למשק, אבל כולם יכולים לראות שהפעולות מזיקות לשוק הנדל”ן ומנפחות בועה שעלולה להתפוצץ לבנק ישראל בפנים ולהשפיע קשות על אותו משק שהוא מעוניין כל כך להציל.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך