מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

עלייה חדה בלקיחת משכנתאות בחודש מאי

זאת כפי שדווח באתר “כלכליסט”. אמנם בחודש אפריל נדמה היה כי שוק הנדל”ן והמשכנתאות מתחיל להירגע וחלה ירידה מסויימת בנתונים, אך במאי השוק שב והתעורר, חלה עלייה חדה של כ – 17% בהיקפי ההלוואות שנלקחו והן צפויות לעמוד על כ – 4.2 עד 4.5 מיליארד שקלים חדשים (זאת על פי הערכות של מומחים בתחום).

יש לציין כי ייתכן והנתונים יהיו אף גבוהים יותר, זאת בעקבות עליית המע”מ ב – 1% הצפויה בתחילת יוני. בעלי דירות רבים עשויים להקדים את התשלומים שלהם לקבלנים על מנת לחסוך מעצמם את תוספת המע”מ המשמעותית ולכן במערכת הבנקאית לא פוסלים תרחיש לפיו היקפי המשכנתאות במאי יגיעו לסכום עתק של 4.8 מיליארד שקלים.

בטווח הקצר יש עלייה בהיקפי המשכנתאות, בטווח הארוך עשויה להיות ירידה

כאמור, עד לא מזמן נראה היה כי השוק מתחיל להתקרר. נתוני אפריל הצביעו על ירידה של 4.2% בהיקפי ההלוואות שנלקחו לעומת חודש מרץ שקדם לו. אולם ההתעוררות שחלה במאי מצביעה על כך שלא מדובר היה בהתקררות אמיתית אלא פשוט ב”ישיבה של הרוכשים על הגדר” עד שיתבררו הצעדים החדשים של הממשלה בתחום הדיור. ברגע שהצעדים החדשים הוצגו הרוכשים שבו להתנפל על השוק והתוצאה לפניכם. עם זאת, כפי שטוען בנקאי בכיר, אם הממשלה אכן תממש את הגזירות שהוצגו הן עשויות להשפיע על השוק ואף לבלום את העליות החדות בתחום.

עוד צויין בכתבה כי השנה עשוייה להפוך לשנת שיא מבחינת היקפי לקיחת משכנתאות, במיוחד אם הממשלה אכן תכריז על עליית המע”מ ביוני. יש לציין כי שנת השיא בתחום הייתה 2010, אז הוענקו הלוואות בשיעור של 46.8 מיליארד שקלים. היות והשנה כבר הוענקו כ – 20 מיליארד שקלים, לא מן הנמנע ש – 2013 תשבור שיא חדש.

הגבלות על המשכנתאות יש בשפע, הצלחות קצת פחות

אחד הגורמים המרכזיים להתעוררות שוק הנדל”ן היא הריבית הנמוכה במשק (שרק לאחרונה ירדה שוב וכיום עומדת על 1.5% בלבד). כאשר הריבית נמוכה כל כך ההלוואות הופכות לזולות והדבר מעודד את הרוכשים להיכנס לשוק ולרכוש דירות יקרות יותר. בבנק ישראל סברו (לפחות בעבר) כי למרות הריבית הנמוכה ניתן יהיה לצנן מעט את השוק, זאת באמצעות תקנות שונות שכללו הגבלות על אחוז מימון ההלוואה וכן חייבו את הבנקים להקצות יותר הון על ההלוואות שהעניקו. עם זאת, נראה כי צעדים אלה לא הביאו לתוצאות המיוחלות, כפי שאנחנו רואים בשנה האחרונה ובחודש האחרון.

אלא שלנגיד הבא תהיה דילמה לא קטנה. אם המשק יתאושש והמצב הכלכלי ישתפר סביר להניח שהריבית תעלה, אך הדבר יביא גם לעלייה בהחזרי המשכנתאות ועלול לגרום לכך שלווים רבים לא יוכלו להחזיר את ההלוואה שלקחו. מצד שני, אם המצב במשק יורע סביר להניח שהריבית לא תעלה, אלא שבמצב כזה לווים רבים עלולים לאבד את מקום עבודתם ולהיקלע לקשיים בהחזר ההלוואה.

גם להיצע הקטן בשוק יש השפעה רבה ונראה כי המצב לא עומד להשתפר בזמן הקרוב, לפחות עד שיתבררו מימדיהן הסופיים של הגזירות. בינתיים הקבלנים לא קופצים על המציאה ולא ממהרים לרכוש קרקעות לבנייה כדי לא “להישאר תקועים” במידה והגזירות יפחיתו את מספר הרכישות. כך או כך, כרגע ההיצע לא עונה על הביקוש, שעומד על 40,000 (פלוס מינוס) דירות לשנה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך