מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מסלול הפריים – הפיתוי והסכנה?

 

מסלול מרכזי אליו מתייחסת הכתבה הוא המסלול הצמוד לריבית הפריים. בתקופתנו הנוכחית המסלול זול באופן מסנוור, אולם הבנקים מתריעים מפני הסכנה שטומן בחובו המסלול, שעלול להשתנות באופן מהיר. דוגמא להעדפה אשר רוחשים לווי המשכנתא למסלול האמור ניתן למצוא בנתונים אשר מציג בנק לאומי למשכנתאות. לפי הנתונים כ – 75% מהכספים שהועמדו על ידי הבנקים למשכנתאות לצורך הלוואות משכנתא בחודש מאי, צמודים לריבית פריים. מדובר בשינוי משמעותי למדי לעומת הנתונים בעבר, שהצביעו על כ – 40% בלבד.

גם מנכ”ל בנק דיסקונט למשכנתאות, אתי לנגרמן, מתארת מצב דומה, כאשר כיום היחס בין המשכנתאות הצמודות למדד לאלה הצמודות למסלול הפריים עומד על כ – 20% : 80% לטובת מסלול הפריים. בעבר, לדבריה, היה המצב הפוך.

לנגרמן מוסיפה ואומרת כי למרות כל זאת, מסתמנת מגמה לפיה בשלושת החודשים האחרונים הלווים חוזרים למסלול צמוד המדד. היא מסבירה זאת בשפל אליה הגיעה הריבית – המעלה את התחושה כי המצב ישתנה בזמן הקרוב והריבית תעלה. לנגרמן גורסת כי היות ולא ניתן לקבע את הריבית על ההלוואה למשך כל התקופה בה נלקחת המשכנתא, אין מדובר בחלון הזדמנויות אמיתי. לדבריה, בחירה במסלול פריים מחייבת מעקב מתמיד אחר שיעור הריבית במשק, ולא כל אחד בנוי למשימה מעין זו.

עוד הובאו בכתבה דבריו של מנהל אגף האשראי בבנק לאומי למשכנתאות, משה כהן. כהן מסייג ואומר כי אף על פי שכיום משכנתא צמודה לריבית הפריים נראית כאפשרות זולה יותר הרי שהיא טומנת בחובה סיכון במידה מסוימת. הוא מסביר כי כיום אכן ניתן ליטול הלוואה זולה, ובמידה והריבית תעלה לבצע מחזור משכנתא ולעבור מסלול. ואולם לא ניתן לצפות מה יהיו התנאים שיוצעו, במקרה כזה, במסלולים האחרים (או במילים אחרות – יש כאן מן ההימור).

גם יעקב רויטר, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי – טפחות, מזהיר מפני ריבית הפריים. לדבריו, כיום ריבית הפריים עומדת, אמנם, על 2% ואולם כאשר הריבית תעלה (ולדבריו היא בהחלט עשויה לעלות) הדבר יכביד על לווי המשכנתא ויקשה עליהם בהחזר ההלוואה. רויטר מוסיף ואומר כי היות והריבית נמוכה לעיתים נוצרת אשליה אצל הלווה, לפיה הוא יכול לרכוש דירה יקרה יותר, מה שבפועל אינו נכון.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך