מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

יעקב רויטר: שוק המשכנתאות צפוי להירגע

שנת 2013 שברה שיא חדש בהיקף המשכנתאות שנלקחו במהלכה: 51.5 מיליארד שקלים של הלוואות לדיור. מדובר בעלייה תלולה של 10 אחוז לעומת השנה הקודמת ובסכום הגבוה ביותר שנקבע אי פעם, כאשר קצב לקיחת ההלוואות הממוצע עמד על 4.3 מיליארדי שקלים לחודש.

למרות זאת, הממונה על תחום המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, יעקב רויטר, סבור כי בשנה הבאה לא נראה עוד מספרים כאלה וכי השוק צפוי להירגע מעט בעקבות המגבלות שהוטלו על התחום, המשך העליות במחירי הדיור וגם השינוי שחל בטעמם של הרוכשים.

רויטר צופה ירידה של עד 10% באשראי לדיור שיעניקו הבנקים בשנת 2014. לדבריו, הגורמים שדירבנו עד היום את המשך העליות החדות הם מחירי השכירות המאמירים, הריבית הנמוכה במשק שהפכה את ההלוואות לזולות והיעדר אפשרויות השקעה משתלמות במשק. אך עם כל זאת, רוב הרוכשים הם עדיין משפרי דיור או זוגות צעירים שפשוט זקוקים לדירה והשילוב בין עליות המחירים החדות למגבלות בנק ישראל מקשים עליהם לגייס את הסכומים הדרושים ובכך מרחיקים אותם מהשוק.

רויטר מציין כי עד עתה בנק ישראל הוא הגורם היחיד שנקט בפעולות אקטיביות לצינון השוק וזאת על מנת לשמור על יציבותה של המערכת הבנקאית בישראל. עם זאת, בלי טיפול בבעיה האמיתית – ההיצע – לא נראה כל שינוי של ממש בשוק והמחירים ימשיכו להיות גבוהים למדי. רויטר צופה כי גם הירידה בלקיחת משכנתאות לא תביא לשינוי משמעותי ברמות המחירים.

השכירות לא מהווה אלטרנטיבה למשכנתא

למעשה, רויטר סבור כי השכירות בישראל אינה מהווה אלטרנטיבה של ממש מבחינת הזוגות הצעירים אך עם זאת הוא בהחלט מזהה מגמה של רכישת דירות זולות יותר, על מנת להימנע מלקיחת משכנתא בשיעור מימון גבוה מ – 60%, מאחר ועל הלוואות כאלה יש לשלם ריבית גבוהה יותר. פעולות נוספות אותן נוקטים הרוכשים הן השגת הון עצמי גבוה יותר או לקיחת הלוואות לתקופות ארוכות יותר, שמאפשרות לרוכשים לשלם פחות מידי חודש.

רויטר מזהה ירידה בחלקם של המשקיעים, שמהווים כיום 15% מהשוק ואינו סבור כי בנק ישראל ינקוט בקרוב מהלכים נוספים להורדת מחירי הדיור. הוא אינו מפגין אופטימיות יתרה באשר למהלכי הממשלה בתחום וסבור כי אם הם אכן ישפיעו הדבר יקרה רק בעוד מספר שנים. עם זאת, הוא גם אינו צופה קטסטרופה או מצב שבו יציבות הבנקים מתערערת עקב ריבוי חדלי פירעון ואף מציין כי הישראלים “אוהבים לשלם את המשכנתא שלהם” ומוכנים לוותר על דברים רבים ובלבד שלא ייאלצו לוותר על חלום הדירה.

עצה חשובה אחת שניתן לקחת מהכתבה היא האזהרה הברורה של רויטר מפני חברות חוץ בנקאיות שמציעות לרוכשים הלוואות גישור להשלמת ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה. לדברי רויטר, ללקוחות כאלה עדיף לא לקחת הלוואה כלל מאשר להעמיס על עצמם עוד ועוד חובות שיקברו אותם מבחינה כלכלית.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך