מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

ההגבלות על המשכנתא – הורדת מחירים או פגיעה בשוכרים?

כפי שפורסם בכלי התקשורת בימים האחרונים, בנק ישראל החליט להוציא את המרצע מהשק והגביל את אחוז מימון המשכנתא. ההגבלה המשמעותית ביותר היא על המשקיעים, שייאלצו מעתה להביא 50% מכיסם הפרטי.

כתבה שפורסמה ב – nrg מעריב מנסה לענות על השאלה האם הגזרות החדשות אכן יביאו לריסון השוק או שיפגע דווקא באוכלוסיות הפחות חזקות?

ראשית, חשוב להבין שההגדרה של “משקיעים” כוללת את מי שרוכשים דירה שנייה, כך שלמעשה גם משפחות הרוכשות עבור ילדיהן דירות נכנסות לקטגוריה הנ”ל.

שנית, הגזרות החדשות עוד לא נכנסו לתוקפן וכבר זכו לקיתונות של ביקורת מצד אנשי נדל”ן בישראל, שגורסים כי לא ניתן לפתור את משבר הדיור בארץ על ידי מגבלות על הביקושים והמשכנתאות וכי נסיונות כאלה לא רק ינחלו כישלון אלא גם יפגעו פגיעה חמורה במי שמבקש לשכור דירה, היות ומי שמייצר את שוק ההשכרה הוא אותם משקיעים.

בכתבה הובאו דבריו של אוהד דנוס, יו”ר לשכת שמאי המקרקעין, אשר ציין כי סטנלי פישר עורך “ניסוי כלים” שבא על חשבון הציבור ופוגע בעיקר בציבור שוכרי הדירות שאין באפשרותם לקנות בית. לדבריו הגזרות החדשות יובילו לעלייה מיידית בשכר הדירה ויגדילו את העיוותים בשוק, אותם רק הגדלת ההיצע יכולה לתקן.

לעומתו, שר השיכון אריאל אטיאס דווקא הביע שביעות רצון מההחלטה, שלדבריו תוציא משקיעים מהשוק וכך תפנה אפשרויות לרוכשים דירה ראשונה כך שמדובר “בבשורה לזוגות הצעירים הלוקחים משכנתא”.

גם מנכ”ל מרכנתיל, דוד מייזליק, סבור כי הגזירות של בנק ישראל לא יפגעו ברוכשי דירה למגורים ואולי אפילו יביאו לירידת מחירים בפרירפריה, שבשנים האחרונות זוכה לפופולאריות אצל המשקיעים.

גם הריבית במשק ירדה

החלטה נוספת שקיבל הנגיד אך קיבלה הרבה פחות כותרות היא להוריד את הריבית לרמה של 2%. החלטה זאת תשפיע לא רק על כיסם של מי שמבקשים לקבל הלוואה אלא גם על מי שכבר לקחו משכנתא, ועתה ההחזר החודשי שלהם יקטן. לדברי מייזליק, ייתכן שהורדת הריבית תשפיע לא רק על מסלול הפריים אלא גם על שיעור הריבית במסלולים אחרים, המהווים את המרכיב הדומיננטי במרבית ההלוואות.

ניתן לסכם ולומר שלכל החלטה באשר היא יש צדדים חיוביים יותר או פחות. עם זאת, במצב שבו הביקוש עדיין גדול מאוד לעומת ההיצע, חלום הדירה הולך ומתרחק מזוגות רבים וגזירות כאלה ואחרות אינן צפויות לשנות את המצב בקרוב.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך