מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

לווי המשכנתא ייפגעו אם תחול ירידת מחירים דרסטית

זאת לדברי ד”ר מיקי ורדי שטוען: אם המדינה לא תתערב, בעיית הדיור לא תיפתר

כתבה שפורסמה ב”דה מרקר” מאירה כמה נקודות חשובות באשר למידת אחריותה של המדינה למצב הנוכחי בשוק הדיור והמשכנתאות. לדברי ד”ר ורדי, שבעבר כיהן כיו”ר מנהל מקרקעי ישראל, אם המדינה באמת מעוניינת לפתור את בעייתם של רוכשי הדירה הראשונה עליה לוותר על הכנסותיה מקרקעות וכן לקדם את מה שהוא מכנה “בנייה תקציבית” באיזורים המבוקשים ביותר. מהלך כזה יוביל לריבוי בנייה ובסופו של דבר לכך שהמחירים יירדו.

לדבריו, הפתרונות השונים שהציעו המפלגות במצען לכנסת הם בלתי ישימים. בכתבה הוא טוען כי למעשה הן למדינה והן למערכת הבנקאית יש אינטרס להשאיר את המחירים ברמתם הנוכחית שכן אם תתחולל ירידה של ממש בשוק, מי שלקחו משכנתאות במימון גבוה ייפגעו: ברגע שהבנקים ייראו שערך הנכסים ירד הם עלולים לדרוש הון עצמי נוסף עקב ירידת ערך הנכס הממושכן המשמש כבטוחה להלוואה. במילים אחרות, ניתן לומר כי ירידה דרסטית עלולה לערער את מצבם של מי שכבר לקחו משכנתא ואף לפגוע במערכת הבנקאית.

עוד בעיה שהועלתה על ידי ורדי היא בעיית הועדות לדיור לאומי (וד”לים), שאמנם אמורות לקדם בנייה בהיקפים גדולים אך הן עוסקות רק בקרקעות ציבוריות, וזאת בשעה שבאיזורי הביקוש יש אך מעט קרקעות כאלה ומרבית הקרקעות הן פרטיות.

נקודה נוספת הדורשת טיפול, לדבריו, היא פינוי בסיסי צה”ל, אלא שפתרון זה ייקח שנים ליישום. לדבריו עוד פיתרון אפשרי הוא שהמדינה תבנה כמה אלפי דירות כל שנה ב”בנייה תקציבית”, אך כמובן שפיתרון זה יעלה לה בסכומי כסף גדולים, שאותם יש לשקול.

בסופו של דבר, מהכתבה עולה נקודה חשובה: המדינה מעוניינת בשימור המצב הקיים, אך אם היא תחליט לשנותו ישנם פתרונות שונים שהיא תוכל ליישם. בכל מקרה, עבור מי שכבר לקח משכנתא אימתנית יהיה זה מעט מידי ומאוחר מדי.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך