מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

משכנתא לבנייה בקיבוץ

גיא עינב מסביר לצופים ב”פינת הנדל”ן על משכנתא לחברי קיבוצים

אז היום אנחנו מדברים על ההתחדשות הקהילתית בקיבוצים, שרלוונטית מאוד אצלנו בצפון ובעצם אנחנו כרגע רואים שינוי בדפוסי הקליטה.

נכון. אם בעבר רוב הקליטה הייתה דרך הרחבה חיצונית, היום הקיבוצים נוטים לעשות מה שנקרא הרחבה פנימית או קליטה של חברים בעצמאות כלכלית לבנייה בתוך הקו הכחול של הקיבוץ, כלומר בתוך שטח המחנה.

למה התחילו עם ההרחבות אנחנו יודעים. הם מסבירים את השינוי הזה?

השינוי למעשה נובע מהרצון של הקיבוצים לקליטה יותר נכונה של החברים החדשים, כאשר הקליטה הנכונה משמעותה שהמעמד של חברי הקיבוץ הקיימים והמצטרפים החדשים הוא פחות או יותר דומה. הוא לא זהה, אבל הוא דומה, כך שלא נוצרים מתחים בין שתי מערכות קהילתיות – אחת של ההרחבה החיצונית ואחת של האנשים שגרים בקיבוץ.

צריך להגיד שלפחות בחלק מהקיבוצים זה קורה גם בגלל דרישה של המנהל שהקיבוץ קודם כל יבנה בתוך השטחים שלו.

נכון. הקיבוץ יש לו הרבה מאוד שטחים בתוך שטח המחנה שהוא לא בנה בהם, הסיבה שהוא לא בנה היא שהיו הרבה מאוד שנים שבהן הבנים עזבו את קיבוץ ועברו למקום אחר ולא חזרו לקיבוץ בשנות המשבר. היום כשהבנים חוזרים וגם תושבים חדשים רוצים להצטרף לקיבוץ אז הקיבוץ בונה בתוך שטח המחנה ובכך מעבה את הבנייה ואת ההתחדשות הקהילתית.

עכשיו בוא נסביר איך זה רלוונטי לעיניין המשכנתא.

בעצם יש השלכה על קניית הבית או בניית הבית, על ההלוואות שאתה יכול לקבל אם אתה בונה בקו הכחול או מחוצה לו.

נכון. יש שני סוגים של קיבוצים היום מבחינת תהליך ההפרטה: יש קיבוצים שלמעשה הנכסים כבר נרשמו על שם החברים במנהל, ואז הם לוקחים משכנתא רגילה לכל דבר ועיניין ויש קיבוצים, למעשה חלק גדול מאוד מהם, שטרם רשמו את זה במנהל על שם החברים ולמעשה הרישום מתבצע במזכירות הקיבוץ. יש להם איזשהוא שיוך חוזי במסגרת הקיבוץ.

ופה מבחינת המשכנתא בעצם הבנקים שומרים על עצמם.

נכון. מכיוון שזה שיוך פנימי, בעצם שיוך חוזי בתוך הקיבוץ, המשכנתא הרבה יותר יקרה. הלוואה בקו כחול היא גם הרבה יותר יקרה וגם אחוז המימון הוא יותר נמוך ממה שאפשר לקבל בהלוואה רגילה, אם אתה בונה בהרחבה או בכל מקום אחר. הסיבה היא שהמימוש הוא בעייתי. אי אפשר לממש משכנתא שנותנים בקיבוץ כי הבנאדם חייב להיות חבר קיבוץ, הקיבוץ חייב לקבל אותו וכו’ ולכן ההלוואות הן יותר יקרות.

אז זה משהו שמשתנה ברגע שמסתיים הליך השיוך של הדירה?

ברגע שהשיוך נעשה באופן סופי במנהל ויש פה אינטרס של כל הצדדים – גם של הבנק, גם של הקיבוץ, גם של החבר, אז למעשה אותם חברים שלקחו הלוואות בזמן הביניים יכולים למחזר אותן למשכנתאות במחיר רגיל – מחיר שוק.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך