מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מבול הצעות חוק בתחום הדיור והמשכנתאות – חלק א’

הכנסת החדשה אך נכנסה לתפקידה וכבר פקד אותה מבול של הצעות חוק בתחום הדיור והמשכנתאות. כפי שדווח ב”כלכליסט” לפני חופשת הפסח הונחו על שולחן הכנסת כ – 50 הצעות חוק חדשות בתחומים הנ”ל. אמנם חלק מההצעות אינן ישימות בטווח הקרוב או הרחוק וחלקן אף הוגדרו בכתבה כמנותקות מהמציאות. עם זאת, בכתבה נאספו הצעות החוק הריאליות יותר שאם יעברו יוכלו לסייע לרוכשי הדירות כבר בעתיד הקרוב.

דיור בר השגה

ח”כ דב חנין, יחד עם כמה מעמיתיו במשכן, מבקש לבצע תיקון בחוק התכנון והבנייה ולאפשר לוועדה מקומית לבצע הפקעה של “שטחי ציבור” במטרה לבנות עליהם דיור מוזל לזוגות צעירים. לטענת יוזמי ההצעה, לרשויות מקומיות בישראל יש קרקעות שנועדו לבניית מבני ציבור כמו מבני עירייה, תחנות כיבוי אש וכו’. אלא שאותן קרקעות עומדות שוממות במשך שנים רבות, לעיתים הן ממקומות במרכזן של שכונות. יוזמי החוק מציעים להעניק לאותן “וועדות מקומיות” את האפשרות להסב את אותן קרקעות לצורך בניית דיור “בר השגה” בעבור זכאי משרד השיכון וזוגות צעירים.

אם שאלתם את עצמכם “מהו דיור בר השגה” הרי שחברי הכנסת החרוצים חשבו גם על כך וכבר הגישו הצעת חוק שמגדירה דיור בר השגה כדיור המיועד להשכרה, בשכר דירה שגובהו אינו עולה על 15% מהשכר הממוצע במשק כאשר מדובר בדירה שגודלה אינו עולה על 55 מטרים רבועים, או בשכר דירה שגובהו אינו עולה על 30% מהשכר הממוצע במשק כאשר מדובר בדירה שגודלה עולה על 55 מ”ר.

גם חברת הכנסת פאינה קירשנבאום לא טמנה ידה בצלחת ואף על פי שדיור בר השגה אינו בנמצא היא כבר הגישה הצעת חוק שקובעת קריטריונים לזכאות לדיור כזה. הקריטריונים שמים דגש על נתונים כמו תעסוקה של בני הזוג, השכלה ושירות המדינה ובכך הם מהווים חלק מהמאבק של “ישראל ביתנו” מול ש”ס על נושא הזכאות.

משכנתא כהוצאה מוכרת

עוד שתי הצעות שבאות להיטיב עם הזוגות הצעירים בפרט ועם מעמד הביניים בכלל הוגשו על ידי שלי יחימוביץ ועל ידי מאיר שטרית. שתי ההצעות מבקשות להכיר במשכנתא כהוצאה מוכרת ואף להעניק זיכוי במס הכנסה בעבור ריבית ההלוואה. השוני בין הצעות חברי הכנסת הוא בעשירונים להם הם דואגים. בעוד ששטרית מציע כי הזיכוי במס יינתן למי שרכשו דירה ראשונה בסכומים של עד מיליון וחצי שקלים ובריבית של עד שש אחוז, יחימוביץ מציעה כי הזיכוי יינתן רק למי שעונה להגדרה של “לווה זכאי” על פי משרד הבינוי והשיכון ורכש דירה ראשונה בסכום של עד מיליון שקלים בלבד.

שני חברי הכנסת סבורים כי הצעותיהם מעודדות הן את שוק העבודה והן את שוק הבנייה. לדבריו של שטרית, נוהל דומה כבר קיים בארצות הברית, אלא ששם הדבר נעשה ללא הגבלת סכום המשכנתא. שטרית מציין כי כיום מי שאינו עובד הוא שמקבל סיבסוד מהמדינה וכאן מדובר ב”החלפת דיסקט”, אלא שסיכוייה של הצעתו לעבור הם נמוכים, במיוחד לאור העובדה שהצעות חוק דומות נדחו על ידי הכנסת בעבר.

הכיוון מעודד, הסיכוי נמוך

האם הצעות אלו יתקבלו? קשה לדעת. כאמור, עדיין אין דיור בר השגה במדינת ישראל, כך שקביעת קריטריונים בתחום נראית מוקדמת מעט. גם הסיכויים לפטור ממס או לשינוי מהותי ויסודי בקריטריונים ל”משכנתא לזכאים” אינם גבוהים. עם זאת, העובדה שחברי כנסת רבים כל כך עוסקים בנושא בהחלט מעודדת ומראה כי הם הפנימו את מהותיות הנושא בעיני ישראלים. עתה רק נותר לקוות כי לכוונות הטובות יהיה יישום מעשי.

לעיון בהצעות חוק נוספות שהוגשו בתחומים הנ”ל, אתם מוזמנים להיכנס לחלק ב’ של הכתבה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך