מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מחירי הדיור בעלייה – סיבות ופתרונות אפשריים

לא מעט מילים נכתבו ונאמרו בשנים האחרונות על המחירים בשוק הדיור הישראלי. את הויכוח אם מדובר בבועה או לא ניתן יהיה להכריע כנראה רק בדיעבד. כך או כך, בעוד יש מי שמתווכחים, מחירי הדיור בישראל ממשיכים להאמיר. אולם נתוני בנק ישראל מלמדים כי היקפי נטילת המשכנתאות צנחו בחודש ספטמבר ב – 26%, מה שהיה עשוי לרמז, כביכול, על התקררות מסויימת בביקושים למשכנתאות בישראל.

האמנם? כנראה שלא. צריכה זו נובעת בעיקר מכך שבספטמבר היו רק כ – 15 ימי עבודה, שכן בשאר הימים חלו חגי תשרי, כך שהפעילות בתחום הייתה מוגבלת. במילים אחרות, אם הבנקים סגורים בחלק גדול מהחודש היקף ההלוואות שניתנות יהיה כנראה נמוך. לפיכך, להסיק מהירידה בהיקף המשכנתאות בספטמבר שהביקושים קטנו יהיה כמו להניח שהרבה פחות אנשים אוהבים ללכת לים בגלל העובדה שפחות אנשים קנו בגדי ים בחודשים ינואר – פברואר.

הדרך הנכונה יותר להשוות נתונים שנוטים להיות עונתיים היא לבחון את ההתפתחות שלהם לאורך השנה. בהסתכלות זו, היקף נטילת המשכנתאות בספטמבר היה דווקא גבוה ב – 9% מהחודש המקביל אשתקד. מעבר לכך, להערכתנו, הלחץ העיקרי על מחירי הדירות בישראל נובע דווקא מצד ההיצע ולא מצד הביקוש: הסיבה לכך היא פשוטה: מספר משקי הבית בישראל גדל מידי שנה בארבעים אלף. לכן, על מנת לענות על הביקוש הבסיסי, יש לבנות 40 אלף יחידות מגורים מידי שנה. משנת 2001 ועד ל – 2010, קצב התחלות הבנייה היה נמוך בהרבה מכך ועמד על כ – 32 אלף יחידות דיור בלבד, כלומר מידי שנה נוצר מחסור של כ – 8000 דירות, שהוביל לעודפי ביקוש שאותו צריך כעת למלא.

גם בשלוש השנים האחרונות, על אף ניסיונות הממשלה להגדיל את התחלות הבנייה, אלו נותרו נמוכות ומכסות פחות או יותר את הגידול הטבעי במספר משקי הבית, כלומר עודפי הביקוש נותרים כמו שהם. במילים אחרות, כל עוד היקף הבנייה לא יגדל באופן משמעותי, אנו מעריכים כי המחירים בשוק הדיור ימשיכו להילחץ כלפי מעלה.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך