מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

ההגבלה על ריבית הפריים במשכנתא עלתה ללווים ביוקר

בכתבה שפורסמה ב”דה פוסט” נמסר כי ההפסד של לווי המשכנתאות עקב המגבלה שאינה מאפשרת ללווים לקחת מעל לשליש מההלוואה בריבית הפריים עלתה ללווים 1.32 מיליון שקלים בשנת 2013. החישוב נערך על ידי מנכ”ל משכנתא אובייקטיבית, ליאור איילון.

יש לציין כי ההגבלה על ריבית הפריים, שנכנסה לתוקף בשנת 2011, מנעה באופן ממוצע את הגדלת הסכום במסלול הפריים ב – 240 אלף שקלים. היות ובשנה האחרונה ירדה ריבית הפריים בשיעור ניכר של 1.5%, הרי שבממוצע הפסידו הלווים 1100 שקלים בכל חודש, המצטברים לסכום של 13,200 שקלים בשנה. אם מתייחסים למאה אלף לקוחות שלקחו הלוואות בשילוב מסלול הפריים – מדובר על הפסד כולל של 1.32 מיליארד השנה וסכומים גבוהים מכך בשלוש השנים האחרונות.

כזכור, להגבל האמורה היו שתי מטרות עיקריות: מן הצד האחד להביא לצינון השוק, ומן הצד השני לצמצמם את הסיכון שלוקחים עליהם לווי המשכנתאות, שבמקרה של עליית ריביות עלולים למצוא את עצמם עם החזרים חודשיים תופחים.

אלא שהמטרה הראשונה לא הושגה כלל – לא זו בלבד שהשוק לא הצטנן הוא אף המשיך לרתוח ושבר שיאים חדשים בשנים האחרונות. לגבי המטרה השנייה – היא אולי הושגה אך הריבית ירדה בשנים האחרונות, כך שגם אם הלווים היו לוקחים הלוואות עם שיעורים גבוהים יותר של ריבית פריים הם לא היו מתמודדים עם משבר.

עם זאת, חשוב לציין כי משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך, כך שבעתיד הקרוב או הרחוק הלוואות שחלקן הגדול נלקח בריבית משתנה עלולות להתגלות כמסוכנות ולקבור את הלווים בחובות, אלא אם יסכינו לבצע מיחזור הלוואה לפני שהעלייה תגיע.

בכתבה הובאו דבריו של איילון שציין כי הנתונים מראים כי עם ישראל רוכש דירות ללא קשר להרכב ההלוואה, ולמרות כל זאת, לדבריו, החדשות הטובות הן שמחירי הדיור מתקרבים באופן כזה או אחר לגבול העליון, שממנו לא יוכלו לעלות עוד.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך