מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

מבצעי החגים של הבנקים למשכנתאות והקבלנים

כתבה שפורסמה ב”דה מרקר” מעלה טענה לפיה הבנקים והקבלנים יוצרים מסלול עוקף מגבלות בנק ישראל, ובזמן שהמדינה מנסה לצנן מעט את השוק הם מפיחים בהשתללות המחירים רוח חיים ומזינים אותה בדלק מחודש.

כפי שדווח בכתבה, מידי שנה מציעים הקבלנים מבצעי חגים ולטענת הכותב מבצעים אלה מאורגנים למעשה בשיתוף/על ידי הבנקים למשכנתאות, כאשר השנה מבצעים אלה לא מתמקדים במתן הנחות אלא בפתרונות פיננסיים ובעלויות העקיפות של הרכישה. הכתבה למעשה רומזת כי למבצעים הללו יש חלק במצב המופרך שנוצר בשוק הדיור.

מדוע הקבלנים יוצאים במבצעי חגים?

הסיבה העיקרית היא שמידי שנה במהלך תקופת החגים חלה ירידה של ממש בעסקאות רכישת הדירה, זאת עקב סמיכותם של החגים השונים, שגורמים לאזרחי ישראל לצאת ולנפוש במקום לחפש דירה וכן עקב תחילת שנת הלימודים. מאחר וזמן לא רב לאחר תקופת החגים מתחיל החורף, שבו אנשים אינם להוטים במיוחד לצאת מהבית על מנת לחפש לעצמם בית, העיכוב בעסקאות עלול להימשך תקופה ארוכה כך שהקבלנים יוצאים מגדרם כדי לסגור כמה שיותר עסקאות דווקא בתקופה זו.

כפי שצויין בכתבה, ניתן לחלק את המבצעים שמציעים הקבלנים לשלושה סוגים עיקריים:

א. הנחות על סכום מסויים ממחיר הדירה (חמישים-מאה אלף ₪ בדרך כלל).
ב. פטור מעלויות נלוות שונות כגון מדד תשומות הבנייה או שכר עורכי הדין.
ג. מבצעים פיננסיים שונים – הנחה בריבית המשכנתא, דחייה או סיוע בתשלומים, מבצעי מימון וכדומה.

אלא שלרוכשים קשה מאוד לדעת אם המבצעים אכן כדאיים או שהקבלנים פשוט מעלים מחירים ולאחר מכן מורידים אותם ב”מבצע” וכן קשה להם להשוות בין מבצעים של קבלנים שונים. בכתבה הובאו דבריו של מוטי ויזל, מנכ”ל חברה העוסקת בייעוץ ומחקר אסטרטגי, אשר טען בתוקף כי ההנחות אמיתיות למדי וכי מבצעי מימון פיננסיים אמנם קשים יותר להבנה אך לעיתים דווקא הם משמעותיים יותר מבחינה כלכלית. ויזל לא יכול שלא להודות שמבצעים כאלה כוללים סעיפים מתסכלים ואף בלתי צפויים מבחינת הרוכשים ועם זאת גורס כי כאשר המבצעים אינם אמיתיים “אנשים לא קונים” וכי קומבינות הן שוליות.

אלא שכפי שמציינת הכתבה, בשונה מבעבר כיום רבים מהמבצעים נעשים בשיתוף עם הבנקים למשכנתאות, המעניקים לווי לפרויקטי הבנייה על סמך תוכנית עסקית שמגישים להם הקבלנים. היות והבנקים אינם מעוניינים בהפחתת מחיר הדירה “כך סתם” הם מעדיפים לצאת במבצעים פיננסיים שונים שלמעשה מבוצעים דרכם, וכך הם שוב יוצאים נשכרים מכל העיניין. ואתם, הרוכשים? ייתכן שאתם נדרשים לשלם מחיר דומה לזה שהוצע לכם ללא מבצע….

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך