מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

בסימן עלייה: ריבית המשכנתא מתייקרת

התחזיות הפסימיות מתממשות? בהחלט ייתכן שכן.
באתר NRG מעריב דווח כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר העלה את ריבית בנק ישראל ל.2.5 אחוזים. המשמעות: כל מי שלקח משכנתא במסלול הצמוד לפריים ישלם יותר. אם לא די בכך – גם הריביות על משכנתאות צמודות מדד נמצאות במגמת התייקרות וכיום מצויות בשיא שלא ידעו כמותו מזה שמונה חודשים. בכתבה צויין כי הריביות במסלול צמוד המדד במשכנתאות של 17 שנה ומעלה עלו בכחצי אחוז תוך שלושה חודשים בלבד, זאת לעומת השפל ההיסטורי בשיעורן של ריביות אלו בתחילת חודש דצמבר 2010.

לאור עליות אלו מי שמבקש לקחת משכנתא היום ישלם כ – 50,000 ₪ יותר ממי שלקח את ההלוואה לפני שלושה חודשים (בסכום הכולל של המשכנתא). כאן נוצר מילכוד – מצד אחד מסלול הפריים מתייקר, מצד שני מי שמבקש להגן על עצמו באמצעות מעבר למסלול הצמוד נתקל גם הוא בהתייקרויות.

כמובן שאין כאן כל חידוש. כאשר ריביות המשכנתא מגיעות לשפל מבינים כולם  כי בסופו של דבר הן יתחילו לעלות. הבעיה מתחילה כאשר לווים מתחייבים למשכנתאות גדולות במיוחד ומגלים לפתע כי החזר המשכנתא שלהם עלה באופן ניכר וכי אין להם לאן לברוח – מאחר וההתייקרות חלה גם במסלולים הקבועים.

אמנם התייקרות המשכנתאות עשויה להביא לירידה בביקושים ולסייע בצינון שוק הנדל”ן הלוהט, אך יש לציין כי למרות זאת הריביות עדיין נמוכות מבעבר – לשם השוואה – בסוף שנת 2006 הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד הייתה בשיעור של כ – 5%.

בסופו של דבר, למרות המאמצים לייצב את שוק הנדל”ן מומחים מעריכים כי מחירי הדירות לא ירדו ואף יעלו – מאחר והגורמים המרכזיים לעלייתם עדיין קיימים: מחד קיים מחסור בדירות חדשות ומאידך הריבית על המשכנתאות עדיין נמוכה באופן יחסי גם אם כרגע אינה נמצאת בשפל. לאור כל זאת שוקל בנק ישראל לנקוט צעדים נוספים כגון הפחתת אחוז מימון המשכנתא לכדי 50% ואף ביטול הפריים, אך ספק אם צעדים אלה יצילו את מצב הזוגות הצעירים שעבורם לקיחת הלוואה לדיור היא בגדר משימה קשה ולעיתים בלתי אפשרית.

הכתבה מסתיימת בתיאור העלייה ביתרת חובות המשכנתא של הלווים – שבשנה שעברה רשמה עלייה תלולה ואף הגיעה לשיא היסטורי של 238 מיליארד ₪, סכום זהה להוצאות ממשלת ישראל בשנה אחת.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך