מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

משכנתאות בסכומים גבוהים יתייקרו

26.10.2010

עוד ניסיון להילחם בהתייקרות הדירות. כפי שדווח ב”ידיעות”, “גלובס” ועיתוני כלכלה נוספים נגיד בנק ישראל החליט שהחודש הריבית במשק נשארת על כנה ולא מתייקרת בשיעור נוסף, אך המפקח על הבנקים, הלא הוא רוני חזקיהו פרסם טיוטת הנחיות לפיה במקרים בהם המשכנתא היא מעל סכום של 800,000 ₪, אחוז מימון המשכנתא עומד על מעל ל – 60 ושיעור הריבית המשתנה עומד על מעל 25% ייאלצו הבנקים להקצות הון בגובה של 100%, לעומת הקצאת הון של 35% בלבד שהייתה נהוגה עד היום.

המשמעות של הנחיות אלו עבור הבנקים היא שהם ידרשו להקצות שקל כנגד כל שקל הניתן ללקוח המבקש משכנתא בתנאים הנ”ל. יש לציין כי אין באפשרותם של הבנקים להשתמש בכסף זה (כלומר בסכום שהם מקצים) לצרכים מסחריים.

על אילו לווי משכנתא ההנחיות החדשות?

השאלה כאן למעשה היא על מי לא יחולו ההנחיות. לדברי בנק ישראל, מטרת ההנחיות היא בעיקר להקשות על בעלי ההון הרוכשים דירות להשקעה. ככל הנראה מסיבה זאת ההנחיות לא יחולו על משכנתאות בסכומים נמוכים מ – 800,000 ₪ וכן על הלוואות הניתנות לזכאי משרד הבינוי והשיכון. עוד יש לציין כי ההנחיות לא יחולו רטרואקטיבית – אלא רק על מי שהלוואת המשכנתא שלו אושרה החל מיום שלישי, 26 לאוקטובר 2010. על הלוואות שאושרו לפני התאריך הנ”ל לא יחולו ההנחיות.

בכתבות העוסקות בנושא הובאו דבריהם של בנקאים בכירים. אלה צופים התייקרות ריבית במשכנתאות כאלה, שעשויה להגיע אף לאחוז שלם. לדברי אחד מהם, הצעד שנקט חזקיהו יגרום לבנקים להתייחס למשכנתאות כאלו כאל אשראי עסקי – מה שיוביל לשינוי בתמחור שלהן. מנגד, שוק המשכנתאות נחשב לתחרותי ביותר כך שלא מן הנמנע שהבנקים יספגו לפחות חלק מהעלויות.

כלכלן אחר גרס כי מדובר במעין “פצצה חכמה” אשר מטרתה למקד את הפגיעה בעיקר במי שהפרוטה מצויה בכיסו – כלומר משקיעים, ולהשאיר את הזוגות הצעירים מחוץ לטווח הנפגעים מההנחיות. היות וגובהה הממוצע של משכנתא, לדבריו, עומד על כ – 700,000 ₪, הרי שרוב הלווים לא אמורים להיפגע מהצעדים.

ומה לגבי הריבית במשק?

בחודש שעבר, בניגוד לציפיות, החליט סטנלי פישר להעלות את הריבית לשיעור של 2% במטרה לצנן את השוק הרותח. אלא שמאז חלה התחזקות של השקל מול הדולר וכלכלנים זרים טוענים כי פישר יותיר את הריבית על כנה ויפעל בדרכים אחרות במטרה לעצור את מחירי הדיור המשתוללים ואת העלייה הגוברת בסיכון שנוטלים על עצמם לווי המשכנתא.

האם ההנחיות יובילו לירידה המיוחלת במחירים?

כאן מדובר בשאלת מיליון הדולר, אך רבים סוברים כי גם אם הצעדים שננקטו עשויים להועיל לשיפור המצב – או לפחות להאט את עליית המחירים החדה, הם לא יפתרו את הבעיה העיקרית – שהינה מחסור בדירות ובה יש לטפל באמצעות צעדים כמו הפשרת קרקעות וזירוז הבנייה. אמצעים כאלה יגדילו (לפחות בעתיד) את ההיצע לעומת הביקוש וככל הנראה הם הפתרון העיקרי שיש ליישם על מנת להשיג שיפור ניכר במצב שנוצר.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך