מת"ן משכנתאות היא זכיינית בלעדית לייעוץ משכנתא לעובדי החברות המובילות במשק:
מחויבים לכללי אמון הציבור
ImunHaCibur
מת"ן - החברה הגדולה בישראל לייעוץ משכנתאות
  • למת"ן משכנתאות מוניטין של 6 שנות ניסיון במתן שירות מקצועי ואיכותי ללקוחותיה והיא מעניקה ייעוץ משכנתאות בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה
  • החברה זכיינית בלעדית של כ- 600,000 בתי אב באמצעות גופים וחברות מהמובילים במשק
  • מידי יום אנו יוצרים מהפיכה ושינוי מהותי במאזן בין הבנקים לצרכנים ומאפשרים לציבור הלווים לקבל תנאים אובייקטיבים, ראויים והוגנים התואמים לצרכיהם

האם המשכנתאות מהוות גורם לירידה בצמיחה?

בימים האחרונים התבשרנו שחלה האטה בצמיחה ברבעון הראשון של שנת 2014, בעיקר בעקבות ההיחלשות בקצב הצריכה הפרטית. השאלה הגדולה היא מה הגורם לאותה האטה, שבסופו של דבר עלולה להשפיע על המשק הישראלי כולו ולפגוע במיוחד בלווי המשכנתא, שעשויים למצוא את עצמם ללא מקומות עבודה ועם חובות תופחים.

כתבה שפורסמה ב”מאקרו ישראל” מנסה לשפוך אור על הנושא וטוענת כי העלייה התלולה במחירי הדירות, שהייתה גבוהה בהרבה מהעלייה בשכר, גרמה לכך ששיעור גבוה והולך מתוך ההכנסות של הלווים הולך על תשלומי המשכנתא וכך נותר להם סכום נמוך יותר לצריכה כללית והדבר מהווה את אחד הגורמים העיקריים להאטה במשק.

לשם השוואה, נתוני הלמ”ס מראים כי שכר הדירה עלה ב – 4% בלבד בין 2007 ל – 2012, בעוד שהיחס שבין גובה האשראי שקיבלו משקי בית לגובהו של השכר הממוצע במשק עלה בשיעור חד של 30% מאז שנת 2008.

באופן מדאיג למדי, ניתן להשוות נתונים אלה לנתוני ארצות הברית שלפני המשבר הגדול בדיור (2008), שם החלה הצריכה הפרטית להיחלש עוד בשנת 2006, בטרם החלה ההידרדרות במחירי הדירות.

אמנם נראה כי להאטה יש סיבה נוספת והיא האווירה שנוצרה בארץ והתחושה בקרב הציבור כי יוקר המחיה גבוה מאוד. תחושה זאת גורמת לאנשים לחסוך ולהיות בררנים יותר בכל הקשור לסכומים שהם מוציאים, אך מצד שני היא מכניסה את המשק הישראלי עמוק יותר לבוץ ועלולה לגרור עליה באבטלה ובעיות נוספות בכלכלת ישראל. עם זאת, אין ספק שאחת הסיבות המהותיות למצב במשק היא העלייה הלא מידתית במחירי הדיור והמשכנתאות וכל עוד בעיה זאת לא תיפתר, המשק עלול להידרדר אפילו עוד יותר.

אנו חוזים במעין מעגל קסמים: מחירי הדירות עולים, לאנשים נשאר פחות כסף לצריכה פרטית, הם קונים פחות, יש האטה ופחות מקומות עבודה, השכר נשחק ולאנשים יש עוד פחות כסף לצריכה פרטית. בהחלט ייתכן כי המעגל ייעצר כשאנשים כבר לא יוכלו להרשות לעצמם לרכוש דירות בסכומים המופקעים בהן הן נמכרות, אך בינתיים קשה לדעת מתי הדבר יתרחש ומה יהיו ההשלכות של המצב הנוכחי.

 
כתיבת תגובה

שם *
אימייל *
התגובה שלך